Menu
שאל את הרב
print
אא

ברצוני לדעת מהו מקור איסור חשמל בשבת והאם יש דרכים שאין איסור בזה?

הרב ירון ביתאן

דעת החזון איש שאסור משום מלאכת בונה כשמפעיל וסותר כשמכבה. ויש אומרים שאסור משום מלאכת מבעיר כשמפעיל, כיון שיוצא ניצוצות. אבל עיקר הטעם הוא משום מוליד, כשמפעיל מוצר חשמלי שאין בו גוף להט או גוף חימום. ואם יש במוצר גוף להט או חימום יש בהדלקתו איסור משום מבעיר, וכשמכבה איסור כיבוי (עיין מנוחת אהבה חלק א' פרק כ"ד הלכה ב' – ג').
באופן כללי אין להקל כלל בחשמל, ודנים את המפעיל כמבעיר אש (אפילו שאין גוף להט), אלא שיש מקרים מסויימים כשהדבר נצרך שמקילים באופנים מסויימים, והכל לפי הענין והצורך של הדבר.

שאלת המשך:

מה הסברא שאין בחשמל איסור הבערה ואם כן זה דרבנן? 2 האם לפי הרב עובדיה חשמל זה דאוריתא?

הרב ירון ביתאן

כיון שאין כאן אש כשמוליד זרם חשמלי. ואסור מוליד הוא מדרבנן, ואע"פ שנוצרים ניצוצות של אש, מ"מ אין בהם ממש וא"א להשתמש בהם ועוד שאינו מתכוין להוציאת ולא ניחא ליה ביציאתם.(מנוח"א פכ"ד הערה 10) 
גם מדברי מרן הגר"ע זצ"ל נראה שמחלק בין חשמל כשיש גוף להט שאז אסור מן התורה לאין גוף להט שאסור רק מדברי סופרים (עיין בשו"ת יבי"א ח"א חאו"ח סימן י"ט אותיות ו-י"ח) 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן