טעה בקידוש שחרית
יצא ידי חובה, ואף הוציא אחרים אף שהם עומדים ע”פ הסברות שכתבו הפוסקים לגבי קידוש של ליל שבת, עיין למרן בב”י סי’ רע”א וחזו”ע ח”ב עמ’ ט”ו ואילך.
ברצוני לדעת מהו מקור איסור חשמל בשבת והאם יש דרכים שאין איסור בזה?
דעת החזון איש שאסור משום מלאכת בונה כשמפעיל וסותר כשמכבה. ויש אומרים שאסור משום מלאכת מבעיר כשמפעיל, כיון שיוצא ניצוצות. אבל עיקר הטעם הוא משום מוליד, כשמפעיל מוצר חשמלי שאין בו גוף להט או גוף חימום. ואם יש במוצר גוף להט או חימום יש בהדלקתו איסור משום מבעיר, וכשמכבה איסור כיבוי (עיין מנוחת אהבה חלק א' פרק כ"ד הלכה ב' – ג').
באופן כללי אין להקל כלל בחשמל, ודנים את המפעיל כמבעיר אש (אפילו שאין גוף להט), אלא שיש מקרים מסויימים כשהדבר נצרך שמקילים באופנים מסויימים, והכל לפי הענין והצורך של הדבר.
מאת: פלוני | תאריך: ב׳ בתמוז ה׳תשע״ז – יוני 26, 2017
מה הסברא שאין בחשמל איסור הבערה ואם כן זה דרבנן? 2 האם לפי הרב עובדיה חשמל זה דאוריתא?
כיון שאין כאן אש כשמוליד זרם חשמלי. ואסור מוליד הוא מדרבנן, ואע"פ שנוצרים ניצוצות של אש, מ"מ אין בהם ממש וא"א להשתמש בהם ועוד שאינו מתכוין להוציאת ולא ניחא ליה ביציאתם.(מנוח"א פכ"ד הערה 10)
גם מדברי מרן הגר"ע זצ"ל נראה שמחלק בין חשמל כשיש גוף להט שאז אסור מן התורה לאין גוף להט שאסור רק מדברי סופרים (עיין בשו"ת יבי"א ח"א חאו"ח סימן י"ט אותיות ו-י"ח)