Menu
שאל את הרב
print
אא

ברזיית בטון עירונית בעיר שבה חלק מהציבור שומר שבת, שעל ידי לחיצה על הכפתור יוצא זרם מים (לא עם קולר למיטב ידיעתי) שנופל על המשך בטון-הברזייה ומשם זורם הלאה אל האדמה, וגם מהמפגש בין המים לבטון נתזי-מים ניתזים סביב הברזייה, מלחלחים ומרטיבים את האדמה. סביב הברזייה בסמוך ישנה גינה מטופחת עם פרחים ומיני בשמים.
1. האם מותר לשתות מברזייה זו בשבת?
2. האם מותר לשתול שתיל ליד הברזייה על מנת שתשקה בחול, למרות שבוודאי יהיו שותים מהברזייה בשבת אשר לא ידע להיזהר?
3. כנ"ל לשאלה 2 רק לגבי ברזייה עם קולר.

הרב אדיר כהן

לגבי כיור לנטילת ידים ולרחיצת כלים אשר המים הנשפכים לתוכו זורמים דרך צינור לקרקע זרועה, התירו האחרונים להשתמש בו בשבת, כיון שאין המים נשפכים ישירות על הקרקע, רק נשפכים לצינור ומשם לקרקע. וגם שאינו מתכוין להשקותה, וגם שהקרקע רוויה ממים מהשימוש בימות החול (עיין בחזון עובדיה – שבת חלק ד' עמוד י' והלאה, ובמנוחת אהבה חלק ב' פרק ג' סעיף ח'). וכמדומה כל טעמים אלו שייכים בנדון זה, ולכן אפשר להקל לשתות מברזייה זו בשבת.
רק אם השתיל הוא שלו ואין הקרקע רוויה ממים, וא"כ יש לו הנאה ישירה מזה, נכון להחמיר שהוא עצמו לא ישתמש בזה בשבת (עיין במנוחת אהבה שם בהלכה ובהערה 28).
ובכל זה אין חילוק בין ברז רגיל לקולר. וגם בקולר יש אופנים שמותר לשתות ממנו בשבת, עיין במנוחת אהבה חלק א' (פרק כ"ד סעיף כ"ג).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן