Menu

לגולל את החרפה

לאחרונה קבלתי מכתב מרגש, וכיון שיש בו מסר חשוב לציבור הרחב אמרתי לפרסמו כאן:

ב”ה. אור לי”א אדר שני תשע”א, יומא דהילולת ג”ע החיד”א זיע”א. לכבוד… דלות המלים בפי מהביע את הערכתי הרבה משני הספרים החשובים והנפלאים כשמם כן הם “פטיש החזק”, ו”בתורתך”, אשר בעודם בכפי בלעתים, ומצאתים כלי מחזיק ברכה, מפיקים מזן אל זן דברי חכמה ותבונה, מוסר והנהגה, הנובעים ממקורות קדושים ואיתנים, וחצובים מהררי קודש.

האמת אומר, כי מאז ומתמיד בקוראי את ספרי תולדותיהם של גדולי ישראל מקרב אחינו האשכנזים, היתה השאלה מנקרת בראשי, האם רק להם היתה הנהגה, חכמה ופיקחות, תורה ומוסר, האם רק הם ידעו וניסו לשכנע את כולם בצדקת דרכם? מה עם הנהגותיהם של רבותינו גדולי המזרח במאות השנים האחרונות, האם הם לא הנהיגו את צאן מרעיתם, לא היתה להם השקפה ודרך חיים אותה הנחילו לקהל עדתם, ובעיקר מפליאה העובדה, איך למרות הכל עדות המזרח לא הצמיחו פירות באושים וזמורות זרים שחיבלו במחנה ומזנבים בנו עד היום?

ללא ספק, הספרים פטיש החזק ובתורתך, ודומיהם – ירבו כמותם בישראל, גוללו חרפה זו מעל יהדות מפוארת זאת. לפתע אתה מגלה רבנים שבמבט חיצוני נראים פשוטים, ובעצם כל כולם עשויים מקשה אחת של אהבת ה' ויראת שמים טהורה, לצד גאונות מפליאה בקיאות נדירה ופקחות מדהימה, שלא היתה מביישת רבים אחרים ששמם מתנוסס ונישא בהערצה בפי בני דורנו.

מפליא לגלות איזה מעיין מים חיים פיכה בקרבנו, כאשר עוד שם בנכר, באי ג'רבא, וגם היום בישיבת כסא רחמים, התהלכו גאונים כסולם מוצב ארצה וראשו השמימה, עם משנת חיים סדורה ונהירה, עם הנהגה רכה מחד ותקיפה מאידך, חסרת פשרות ועמידה איתנה על קוצו של יו'ד. וכל זאת מתוך ענווה אמיתית ולא מעושה, בלי שום פרסומות וזרקורים, ביקורתיות ופלגנות, וללא דאגה שכולם ידעו למי נאוה התהלה, ואל מי צריך להפנות את השבחים…

ייאמר בפה מלא, ספרים אלה כובשים את מקומם בשורה הראשונה של ספרי ההדרכה וההנהגה לבני התורה בדורנו, כל צורב ובן עליה החפץ בהדרכה נכונה וסלילת דרך חיים העולה בית אל, יוכל לרוות את צמאונו בספרים אלה. בספר “פטיש החזק” הוא ימצא מעט ממה שנודע לנו מקורותיהם והנהגתם של גאוני ישראל בג'רבא, והספר “בתורתך” ידריך אותו שלב אחרי שלב עד שימצא את מקומו בין בני העליה האמיתיים, בד בבד עם תוכחות מוסר היוצאים מלבו הטהור של הגה”צ ר' משה לוי זצ”ל, ומבט תורני מעמיק, בשילוב חידושים ורעיונות תורניים, השופכים אור על כל צעד ושעל! וכמובן, מלבד החומר החשוב מצד עצמו של ספרים אלה, שובה את הלב ומרתקת היא עריכתם ביד אמן, בשפה ספרותית עשירה ומקצועית, הגורמת לקורא להיגרר בעל כרחו עוד ועוד אל תוככי הספר.

ואסיים בברכה, יחזקו ויאמצו ידיך, אל תרף מכתיבת ספרים חשובים ומועילים כאלה הנחוצים ביותר בימים אלה בהם החושך יכסה ארץ, והיה ה' עמך, ומצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם.

מנאי ע”ה אליהו כהן ס”ט (עורך ספר מעדני המלך).

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן