Menu

"כאילו אין לו יצר הרע"

במלאות ארבעים שנה להסתלקותו של הגאון הקדוש רבי מצליח מאזוז זצ”ל בעל ה'איש מצליח', רואה אור בימים אלו הספר המרתק “פטיש החזק”, אשר בו יוצגו לראשונה פרקי חייו הסוערים במלואם, בליווי מסמכים ותמונות נדירות ביותר.

איש יחיד ומיוחד בדורו היה הגאון הקדוש רבי מצליח מאזוז זצ”ל, בבואה נאמנה לדמויות ההוד של גאוני תוניסיה המעטירה. ענוותן ועדין נפש מחד גיסא, ומאידך גיסא תקיף וחד בעניינים רוחניים, ללא פשרות וללא ויתורים בענייני התורה ומצוותיה. איש אמת שלא חת מפני איש. איש העומד בפרץ להעמיד תורה על תלה ולהחזיר עטרת תפארת המסורת ליושנה. גאון עצום שחיבר ספרי שו”ת עמוקים מני ים, והעניק חמה בקומתו.

אולם אחד הדברים העיקריים שתפסו את כותב השורות בקריאת תולדות חייו רבי ההוד, הוא העקשנות החיובית בדברים שבקדושה, וההתמקדות במטרה באופן מעורר השתאות ויוצא דופן. איך הגדיר לי זאת אחד מתלמידיו בתונס (וכיום באשדוד) – רבי ישראל חדוק שליט”א “היה נראה כאילו אין לו יצר הרע!”. לא לחנם, מכל השמות שהוצעו, בחר בנו מרן ראש הישיבה שליט”א לקרוא לספר דווקא בשם “פטיש החזק”, שֵם המבטא היטב את אישיות הברזל של רבנו ה'איש מצליח'.

דוגמא מובהקת לכך ניתן לראות מהקפדתו הרבה על קריאה בדקדוק האותיות. הכל בטוחים כי רבי מצליח ינק את הדיוק הזה מערש ילדותו, אך הקורא בספר החדש יופתע לגלות כי עד גיל עשרים ושלש, לא היה רבי מצליח רגיל באלו, ואף לא נהג עד אז להכין את קריאת הפרשה.

בפרק “בעיירת הנופש” בספר, מסופר בהרחבה כי כאשר התגורר רבי מצליח בשנת תרצ”ה בכפר אריאנה בתונס, התבקש לשמש כקורא בתורה. בתונס, בקשה כזו היתה מתקבלת כדבר המובן מאליו, מאחר שבמוסדות החינוך שם היו מחייבים את התלמידים להכין את הפרשה מדי שבוע מתוך תקון סופרים. בג'רבא לעומת זאת, לא הורגלו עדיין התלמידים בהכנת הפרשה מ'תיקון סופרים'. נוֹהַג זה נכנס בתקופה מאוחרת יותר. רבי מצליח שמוצאו היה מג'רבא, עד אז כמעט ולא השקיע בתחום זה. ולמרות שהיה באותה שנה כבר בגיל עשרים ושלש, שזהו גיל שקשה להתחיל להכין בו, בכל זאת החליט להיענות במלוא המרץ לאתגר.

ברוב דייקנותו ושאיפתו לשלמות, הוא חש כי לא יוכל לבצע את המטלה ללא שינון יסודי והכנה רצינית. וזמן לכך, לא היה בידו, שכן את רוב עתותיו השקיע בלימוד התלמידים בישיבת “חברת התלמוד” בתונס. אך גם לכך דאג הקב”ה. אחר מחשבה נפל בלבו רעיון כי זמן הנסיעה הארוך והמייגע בטרמוואי (רכבת) שהוביל מאריאנה לישיבה בתונס, יתאים לשינון והכנת פרשת השבוע בטעמיה ודקדוקיה, שהוא לימוד שאינו מצריך ריכוז מעמיק, ומתאים לנסיעה.

כאמור, צירוף המקרים היה השגחה פרטית מופלאה, כדי ש'האיש מצליח' ילמד את חכמת הדקדוק וכללי לשון הקודש, דבר שהיה לוקה בחסר בג'רבא בזמנו, ויעבירו הלאה לדורות הבאים אחריו.

ואכן, הוא רכש לעצמו “תיקון סופרים” בפורמט קטן שלא יקשה עליו לשאתו עמו, וכן חומש קטן לעזר, ומהם הכין את קריאת הפרשה בזמן הנסיעות שארכו כשעתיים בכל יום, שכן אורך הנסיעה היה כחצי שעה לכל כיוון, והיה נוסע פעמיים ביום הלוך וחזור.

עד מהרה התרגלו נוסעי האוטובוס הקבועים לראות את היהודי בעל הדרת הפנים יושב בירכתי הטרמוואי, עיניו הזכות רצות על שבילי האותיות הקטנות שבספרו ושפתיו מפזמות ניגון נעים וחרישי…

פרוייקט זה, נטל על עצמו בהדרגה כדי להתרגל ולעמוד בו באופן מושלם, כי כן היתה דרכו, כאשר הוא עושה דבר מה, ובפרט דבר מצוה, להשקיע בו עד הסוף. לכן, החל בפרשת בראשית לקרוא עד שני, בפרשת נח עד שלישי, עד פרשת ויחי שהצליח לראשונה לקרוא את הפרשה כולה. וכל השאר היסטוריה…

http://www.ykr.daf-hadash.com/modules/Shop/item/162להזמנת הספר

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן