Menu

"זה מה שמגיע לי?!"

אליך לווה יקר!

כן, אתה, שבשעת ההלוואה, היית כה חביב וידידותי, איך שידעת לבקש יפה… אפילו התחננת בלשון רכה, והפכת להיות החבר הכי טוב שלי. למה כעת, כשאני דורש ממך את ההלוואה, הכל התהפך, זה מה שמגיע לי?!

תגיד, אתה לא חושב שדי בטיפת דרך ארץ, כדי להבין שלא אני הוא זה שצריך לרדוף אחריך כדי לקבל את ההלוואה?! שים לב מה קורה פה! אני גמלתי אתך חסד, ובגלל זה עלי לסבול ולהיות מוטרד?! לכל הפחות, גש אלי ותבקש להאריך את מועד פרעון ההלואה, למה אתה מתעלם, ומנסה למשוך את הזמן?! קשה לי להאמין כי כך מתנהג בן-תורה.

הֵי, סלח לי על החתרנות, אבל אתמול כשהייתי במרכז הקניות, קלטתי אותך רוכש מוצרים שאני לא מעיז לרכוש. בדיוק כאשר אני חוכך בדעתי אם לקנות מוצר הכרחי כלשהו, אני רואה אותך לתדהמתי קונה דברים שהם לכל הדעות 'מותרות'. לא מזמן הסתפקתי אם לרכוש מאוורר לבית, והנה אני שומע שרכשת מזגן חדיש…

אם באמת היית מצטמצם למינימום האפשרי, ובכל זאת לא מצליח להחזיר את ההלואה, נו, עוד היו לי הכוחות להבליג, אבל כאשר אתה רוקד על דמי (תרתי משמע), איני יכול עוד לחשות!

אתה צריך לזכור שבמעשיך אלה אתה גורם שאנשים לא ילוו לאלו שבאמת זקוקים לכך, והנך נועל דלת בפני לווין. עשרות גמ”חים נסגרו בגלל לווים כמוך.

אולי אתה לא יודע, אבל דוד המלך מכנה אותך בתואר “רשע”! הוא כתב זאת במפורש בתהלים (לז, כא) “לווה רשע ולא ישלם” (ועיין אבות פ”ב מ”ט). אולי תתחמק בתירוץ שכנראה להלכה לא נפסק כך, אז הנה לך פסקו הברור של מרן בשלחן ערוך (חושן משפט סי' צ”ז סעיף ד'): אסור ללווה לקחת הלוואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה עד שלא ימצא המלוה ממה לגבות חובו, ואם עושה כן, נקרא רשע! עכ”ל.

וב'באר היטב' שם הביא בשם הסמ”ע שאפילו אם אין כוונת הלווה לאבד בידים, אלא שמוציא ההלוואה שלא לצורך גדול – נקרא 'לאבדה', שהרי סוף סוף איבדה מהמלוה. ע”כ. ובספר “הלוואה מאוזנת” מובא בשם הסטייפלר זצ”ל שמי שלוקח הלוואה מבלי שתהיה לו תכנית איך לשלם, הוא בכלל “לווה רשע ולא ישלם”.

להיקרא 'רשע', זה לא מבהיל אותך?!

אומר לך את האמת, ואני אומר את זה רק לטובתך. אני חושב שהרגש שלך להלוואות נשחק. אתה פשוט רואה את ההלואה כדבר טבעי, כחלק משגרת החיים. זה כבר לא ברירת מחדל, אלא מצב של לכתחילה. כאקט עסקי, כמו שעובדים ומרוויחים, כך מגלגלים ואף פעם לא מפסידים. פשוט התמכרת להלוואות. חסר משהו – אתה מיד מלוה. הבנת?! הנקודה היא שאתה לא שם נקודה!

אז שלום שלום, ולא להתראות בעוד הלוואות, כי בפעם הבאה אני לא יוכל להלוות לך שוב, פשוט ההלכה אוסרת עלי להלוות לאנשים כמוך.

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן