המבלי אין קברים בארץ
כבר שנים רבות שראשי הישיבות הקדושות, מתנגדים לתופעה שבחורים ואברכים, עוזבים בימים הנוראים את היכלי הישיבות, ומבלים ימים קדושים ויקרים אלו בנסיעה לאומן.
גם אם עצם המטרה טובה וקדושה, הרי שכאן האמצעים להשיג את המטרה טומנים בחובם מכשולות. הפריצות הנוראה המשתוללת בשדה התעופה ובארץ העמים הטמאה, הם לבד סיבה לאסור את הנסיעה, ובפרט לא בימים קדושים ונוראים כאלו. בטוחנו כי אם היינו שואלים את רבי נחמן מברסלב בעצמו, לא היה מסכים שיבואו לציונו במצב העכשווי.
עוד נושא בעייתי, הוא עזיבת הקן המשפחתי בימי החג. יש המקיימים בעצמם אני לאומן ואשתי לחמותי במקרה הטוב. ובמקרה הפחות טוב, נוקטים בגירסא השנייה המסיימת ואשתי לבדה. וכבר שמענו על כמה מקרי גירושין שאירעו רק בעקבות תופעה זאת.
במכתב תשובה שהתפרסם במדורו הקבוע של מרן ראש הישיבה הגר”מ מאזוז שליט”א בעלון “פניני הפרשה”, שאל השואל: האם זה נכון מה שמפרסמים בשם כת”ר שחייב ללכת פעם בחיים לציון רבי נחמן מברסלב זצ”ל באומן?
תשובתו של מרן שליט”א, היתה חד משמעית: “חזרתי בי. ומעולם לא אמרתי חייב רק מצוה, וגם מזה חזרתי בי, כי כמה מכשולות יצאו מזה, ובחורים התקלקלו עם גויות רח”ל. ואנשים עוזבים נשותיהם וילדיהם בראש השנה ללא תפלה וללא תקיעות ונוסעים לאומן בחוסר-כל. מי שירצה להתדבק לר' נחמן זצ”ל, ילמד בספר המדות שלו בראש השנה ויתקשר אליו ברוחניות”.
גם מרן הראש”ל רבנו עובדיה יוסף שליט”א, בשיעורו השבועי המועבר דרך הלויין, התייחס אשתקד באופן שלילי לתופעת הטיסות לאומן. והזים טענות שפרסמו בשמו כאילו הוא עודד את הדבר. “אמרו בשמי שאמרתי לנסוע. חס וחלילה. אני אומר לא לנסוע!” הבהיר מרן שליט”א, והסביר את התנגדותו “תדעו לכם, כל יהודי טוב, שהוא בר דעת, בעל שכל, מקדיש את ליל ראש השנה למשפחה. כולם אוכלים יחד ושותים יחד ושמחים יחד. זה חג. חג – צריכים לשמוח. בחג מה עושים? הולכים לבית הקברות או שמחים?… זה לא דרך שלימדו אותנו רבותינו, שאנו הולכים בעקבותיהם”.
אחד מגדולי ישראל, שנדרש לנושא, השיב כי הוא מעדיף לנסוע לקברו של רשב”י שהוא המקור שממנו יונקים מעיינותיו של רבי נחמן מברסלב זצוק”ל.
וכל זאת, מבלי להידרש לשאלה ההלכתית אם מותר בכלל לנסוע לחו”ל לקברי צדיקים, שיש פוסקים האוסרים זאת. הוסף לכך, את טענת יודעי דבר האומרים כי ספק רב אם רבי נחמן קבור באומן במקום המפורסם כיום.
תגובות