Menu

אודות בית החולים "ברזילי"

המראיין: סיפור בית החולים ברזילי באשקלון עדיין נמשך, כאשר אנחנו שומעים עוד ועוד דעות בעיקר הלכתיות בסוגיא הזו, מה קודם למה העתקת קברים או העתקתו של חדר המיון. אחרי שאנחנו שומעים כי דוקא רבנים הם שהורו לסגן שר הבריאות הרב ליצמן להזיז את חדר המיון ולהשאיר את הקברים במקומם, אנחנו רוצים לשמוע באמת מה ההלכה אומרת בענין הזה. איתנו לצורך הענין על קו הטלפון הרב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט”א ראש ישיבת כסא רחמים. שלום וברכה לכבוד הרב.

הרב: שלום לכם ולכל השומעים, לכל המאזינים.

המראיין: נפתח בשאלה כבוד הרב, יש בית חולים ברזילי באשקלון, סמוך אליו נמצאים קברים שעל פי כל המידע והבדיקות הם קברים של גוים, ויש צורך לבנות חדר מיון ממוגן בגלל הקסאמים והירי שקורה שם בדרום, ובגלל מציאת הקברים הממשלה החליטה להעתיק את חדר המיון ולהרחיק אותו מבית החולים. מה דעת ההלכה בנושא הזה?

הרב: יש לנו בוגר הישיבה תלמיד חכם מצוין שהוא גם חבר כנסת הרב חיים אמסלם שיחיה. לפני שנה בערך כתב שאלה ותשובה על הנושא הזה. הוא למד בישיבה לכתוב שאלות ותשובות ונימוקים ופוסקים, וכתב שבעה טעמים שבמקרה כזה אין צורך להעתיק. הביא מקורות רבים, הביא דוגמאות מעשה רב, הביא את הנודע ביהודה, בפרט שיש חשש פיקוח נפש, בפרט כאשר יש חשש שאם נעתיק את המיון רחוק מבית חולים יכול להיות דברים של חיי נפש, יש קאסאמים של הארורים האלה, לכן אם הדבר ניתן לעשות בקלות הנה מה טוב, ואם הדבר עולה טרחה ויגיעה וסכנת נפשות, רק דבר אחד כדאי שיהיה רב שהוא מומחה בדברים האלה כמו הרב שמידל ואחרים שיהיו בריאים שיבוא יבדוק את הממצאים, אם הממצאים האלה שאומרים, שקרוב לודאי שהם גוים נכונים, אין מה להתוכח, אבל אפילו אם לא יהיה כך, בזמנו הרב אמסלם שיחיה הלך והרצה את הדברים לפני מועצת הרבנות, כולם תלמידי חכמים לאו קטלי קניא באגמא נינהו, אמר להם את כל הדברים והסביר להם והשתכנעו, אפילו חלק מהם חתם הרב מצגר שיחיה חתם ונדמה לי גם הרב עמאר חתם, לצערינו בדור הזה לא הפוסקים הם שמכריעים אלא העיתונאים, עיתונאים מחליטים על דעת עצמם לעשות רעש, התורה אין דרכה ברעש, לא ברעש ה', לא באש ה', לא ברוח ה', הכל דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום.

המראיין: חלילה כבוד הרב אנחנו מטילים אשם בכל העיתונאים כולם שעושים מלאכה כדי להכשיל את הרבים?

הרב: לא. העיתונאים, אחד אומר דבר, והרב, יש רבנים שאומרים בפירוש: אל תגידו שמשהו, העיתונאים ירדפו אותי. אם הם רוצים להחמיר זכותם להחמיר, אבל אם הדבר כרוך בפקוח נפש, אם הדבר כרוך בהוצאה רבה של מאה מליון שקל בשעה שיש מאות אלפים עניים אין להם מה לאכול, אם הדבר קרה פעם במרוקו ושמו ובנו על הקברים בתנאים מסוימים, ואם יש ספק בכלל אם הם גוים או יהודים, אם יש כאן עוד תיקון של הנודע ביהודה, מי שיקרא את התשובה, בטוב טעם ודעת, אי אפשר להתעלם מהתשובה לומר אסור, צריכים הרבנים האוסרים לקרוא את הדברים ולהתמודד איתם, אין מונופול על התורה לאף אחד, יש דברי תורה, יש פוסקים, יש אחרונים, ויש ראשונים, אם מישהו יוכיח ששבעת הטעמים שכתב רבי חיים הם טעות? בבקשה, אבל אם טעם אחד נופל יש השני, נפל השני יש השלישי, שבעה טעמים כתב, זה מה שאני זוכר, הדברים כל כך היו ישרים בעיני, חתמתי לו, אתה צודק!, והלך והרצה אותם לפני מועצת הרבנות הראשית לישראל עשרה תלמידי חכמים כולם הסכימו לו, אח”כ נלחצו, יש לחץ, אתה יודע מאיפה, צריכים להודיע יבואו תלמידי חכמים כמו הרב גולדברג ואחרים, ויבדקו יראו.

המראיין: הסיפור הזה גם עולה מאה מליון שקל על חשבון קופת משרד הבריאות.

הרב: נכון, זה גם שיקול. מצד אחד סכנת נפשות, ומצד שני איבוד ממון ישראל, מצד שלישי קרוב לודאי שהם גוים, או ספק לפחות, מצד רביעי יש פוסקים במקרים כאלה במרוקו שהלכו ככה ופסקו, ויש גם פוסקים אשכנזים כמו נודע ביהודה, אי אפשר לחתוך ככה על פי העיתונאים המודיע ויתד, לא הם הפוסקים שלנו, פוסקים שלנו הם תלמידי חכמים, בפרט הרב עובדיה שיחיה, ובפרט הרב גולדברג, ועוד כל הרבנים שיש להם אפשרות לעיין, יש גם כאלה שקשה להם לפסוק ככה ברגע, קשה להם לעיין, אדרבא, מי שיודע להתמודד ולדחות כל הטעמים ולהגיע לחומרה למרות כל הסיכונים האלה, זה מיוחד במינו, ואני לא חושב שיש טעם להחמיר, בשעה שעכשיו חזרו הארורים לזרוק עלינו קסאמים וכדומה, צריך להתפלל כי לא נחש ביעקב ולא קסאם בישראל, זורקים עלינו כל הזמן, צריך להכרית אותם, ה' יזכה את עם ישראל שבשנה הזאת נצא לחירות מכל הצרות האלה, שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, והקב”ה מצילנו מידם, כמו שהצילנו מסאדאם יצילנו מידם של כל אלה, ובינתיים צריכים רבנים לשבת על המדוכה ולראות את הטעמים, ואם רואים שיש טעמים פנים מסבירות להיתר הזה חייבים לקבל את ההיתר, אסור להחמיר במקרים כאלה.

המראיין: כי יש גם בנושא הזה כבוד הרב עוד נקודה אחת חשובה שזה חילול ה', אנחנו הופכים ללעג ולקלס, הציבור החרדי כולו בעיני התקשורת שלא מבינה את קדושת כבוד המתים, ועושה מהנושא הזה אולי אפילו בדיחה.

הרב: האמת היא שיש מי שהסביר שגם לגוים אסור להעתיק את הקברים, בגלל שבמדינות אחרות עלולים לעשות ככה לקברי יהודים, אבל כשנסביר להם שכאן מקרה מיוחד, שיש כאן סיכון, יש כאן פיקוח נפש הגוים יבינו, וכי הם לא העתיקו קברות של רבותינו באירופה, בספרד? הם גם העתיקו, מכל מיני סיבות של הבל וריק, יש להם שמה איזה כביש, לסלול כביש, תעבור רכבת, וכאן יש פיקוח נפש, לכן לפי דעתי צריכים הרבנים להתמודד עם הלימודים, זה לא מקום לעיתונאים לדוש בדברים האלה, זה לא שייך לעיתונאים, זה מנוע מהם להתערב, לכתוב דבר היום, סדר היום, יתד היום, הכל הבל הבלים אמר קהלת, צריך לקחת רבנים שבוע ימים יחליטו אם הדברים נכונים, הטעמים נכונים שכתב רבי חיים שיחיה צריך להסכים לו, אין יותר טוב מאשר להודות על האמת, שיהיה לכם כל טוב, חג שמח, תהיו בריאים.

לעוד מאמרים של מרן ראש הישיבה
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מרן ראש הישיבה

3601
3035
53

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן