Menu

פרקי אבות

שאל את הרב

ניקוד מדוייק של "נוח לרצות"

הצד הראשון נכון, ופירושו שהוא עצמו מתרצה (בנין פעל), אבל בשוא ופתח פירושו לרצות אחרים (בבנין פיעל).

קריאת פרקי אבות בימי הספירה

זהו מנהג ישראל הקדושים, לבוא מוכנים לחג השבועות שבו קבלנו את התורה, מתוקנים גם במדות טובות ודרך ארץ. ואין חובה להשלים, אלא תתחיל מכאן והלאה עוד שתי שבתות, ואם תוכל תשלים כפי יכולתך מעט מעט, זה בכלל לא קשה. ותבוא עליך ברכה.

חישוב שכר המצוות

כוונת המשנה שיש שכר גדול ועצום אף על מצוה קלה, ואין לזלזל בה. והגמרא מדברת כאשר לפני שתי מצוות עלי לבחור בגדולה כאשר הקטנה יכולה ליעשות ע"י אחרים. ובכדי לידע מהי הגדולה, כתב הרמב"ם בפירוש המשניות באבות שם שיש להסתכל בגודל העונש המבואר על זה. ולדוגמא תמיד תלמוד תורה קודם לכל המצוות, כי אמרו חז"ל תלמוד תורה כנגד כולם. (ענף עץ אבות על המשנה הנ"ל, עמוד ע"ג). או תפלין קודם לציצית (כשאינו יכול לקיים שניהם) כי תפלין חובת הגוף והמבטלו עונשו חמור מאוד, ואילו ציצית עונשו פחות כידוע. ואידך פירושא זיל גמור.

להיות טוען רבני

מותר להיות טוען רבני. המשנה מצווה לדיינים שלא יעזרו בדבריהם לאחד הצדדים.

בין השמשות של הקדוש ברוך הוא

אדרבא כוונת המשנה ללמד אותנו שרק לנו יש ספק מתי יום ומתי לילה, ומחמת זה אנחנו מחמירים בכל הזמן הזה. אבל ה' יתברך שיודע הכל ואין דבר נעלם ממנו, הוא יודע אימתי בדיוק בתוך בין השמשות שלנו, הוא יום, ומתי בדיוק מתחיל הלילה, ובחלק של היום עשה ה' יתברך עשרה דברים.

ביאור המשנה במסכת אבות

רבן יוחנן בן זכאי חי הרבה לפני רבי, והוא אמר "איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם" וכוונתו באיזו מדה כדאי לו לאדם לידבק שתהיה מושלמת אצלו, ועל ידי זה ישיג את כל המדות הטובות האחרות. אבל רבי שהיה אחריו שאל: "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם", דהיינו איזה דרך שיברור האדם בכל מדה ומדה. לדוגמא במדת הפזרנות שהיא מדה טובה צריך ללכת בדרך אמצעית, שתהיה תפארת לו, דהיינו שישאר לו ממון לפי מעלתו, ותפארת מן האדם – שיתן צדקה לפי עושרו. (תוספות יום טוב).

מאמרים

לא נמצאו תוצאות

פרשת תולדות – מה שבא בקלות הולך בקלות

רצונו של עשיו לצאת לבתי עבודה זרה, מובן, אך רצונו של יעקב תמוה, מדוע חפץ הוא לצאת כשאמו חולפת בסמוך לבתי מדרשות, והלא בהיותו ברחם אמו, מלאך יושב עמו ומלמדו את התורה כולה (כמבואר בנדה ל’ ע"ב), ומה טוב יותר מלימוד אשר כזה?

לקריאה

פרשת תולדות – בעתו ובזמנו

לשם מה מציין הכתוב את גילו של יצחק בעת שנשא אשה, וכי אצל אברהם אביו מצוין בן כמה היה כאשר נשא את שרה? מה גם שאצל רבקה באותו פסוק לא מצוין גיל נישואיה?

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
דילוג לתוכן