Menu
שאל את הרב
print
אא

בתי שיחקה עם שכנות מהבניין בלובי הבניין, ודחפה עגלה שבמקרה פגעה בדלת הכניסה לבניין והזכוכית נסדקה. הוועד דרש שנשלם את כל הסכום לתיקון, כשבעצם יש וועד לבניין ואנו משלמים לוועד יותר מן ההוצאות של הבניין. ישנם עוד נזקים רבים שיודעים מי ביצע אותם ובכל זאת אותם משלמים מהוועד, ואת שלנו הוועד דורש שנשלם לבד אפילו שהשכנים הסכימו לשלם את התקון מכספי הוועד. מה לעשות לשלם הכל או חלקית או לא לשלם בכלל?

הרב דוד עידאן

למדנו במשנה במסכת בבא קמא (דף פ"ז ע"א): חרש שוטה וקטן שהזיקו פגיעתן רעה, החובל בהן חייב והן שחבלו באחרים פטורים. וגם כשגדלו פטורים. (שלחן ערוך חושן משפט סימן תכ"ד סעיף ח').
ומכל מקום טוב שכשיגדל ישלם (עיין להט"ז אורח חיים סימן רמ"ג, והעתיקו להלכה הרב משנה ברורה שם סעיף קטן ט' וציין להגר"א ולחיי אדם). וזה לפנים משורת הדין.
אי לכך, הדין הוא שההורים פטורים מתשלום, אבל ראוי לשאת בחלק מן הנזק.

שאלת המשך:

1. לכאורה השואל לא כתב בת כמה בתו. ולכן נראה שהיה להשיב בב' אופנים, אם היא מתחת לגיל 12 הדין כך וכך או בת 12 ואז הדין כך וכך. גם נראה שיש לברר מי ראה את המקרה שכן קטן פסול לעדות, ואיך נחייבה גם עאם היא בת 12. אלא אם כן היא מודה.
2. עוד רציתי לברר בענין זה האם ההורים אינם אחראיים על ילדיהם? הילד עצמו לא חייב אך האם גם ההורה פטור?

הרב דוד עידאן

1. נכון, בגיל 12 היא חייבת, ומכל מקום ההורים פטורים.
לענין ההודאה, במקרה זה ההורים הודו שבתם עשתה את המעשה ורצו לדעת אם חייבים לשלם.
2. הרי זאת לומדים מהמשנה שפגיעתם של הילדים רעה לאחר שמי שניזק מהם, אין מי שישלם לו על הנזק, דאם לא כן למה פגיעתם רעה הרי ההורים משלמים.
 

שאלת המשך:

1. ההורים הודו, אך השאלה אם הם ראו ונחשבים עדים או שכך אמרו הילדים ואם הם מתחת לגיל 12 אין עדותם עדות.
2. אינני מבין דין זה מדוע להסיר את ההורים מאחריות? נכון שכך כתוב במשנה אך אינני מבינו. ונכון שהסיבה שאין לקטן דעת אך מדוע הוא איננו באריות אביו? גם לשור להבדיל אין דעת והוא באחריות הבעלים....

הרב ירון ביתאן

1. באופן שצריך עדות וכגון שהילדה מכחישה שהזיקה, אין ההורים יכולים להיות עדים ודאיתא בחושן משפט (סימן ל"ג סעיף ב'). אלא שבנדון השאלה נראה שאין כאן הכחשה וכולם מודים שהילדה הזיקה, וכל השאלה היא אם היא חייבת או לא.
2. אפשר לומר שאין דומה דין קטן לדין שור, משום ששור יש ביד האדם לשומרו היטב על ידי גדר טוב וכיוצא בזה, ואם שמרו היטב ויצא והזיק פטור, שמה היה לו לעשות?! אבל קטן אינו יכול לסוגרו בחדר כל היום ולא לתת לו לשחק, ואם הזיק מה היה לו לעשות?! ולכן פטרתו התורה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן