Menu
שאל את הרב
print
אא

במציאות של ראש חודש שחל ביום שישי ולא הספקתי להניח תפילין של רבנו תם לפני מוסף, האם כדאי להניח אחרי התפילה או לאחר חצות יום לאחר קבלת הארת שבת שגדולה יותר מהארת ראש חודש? (אף על פי שפוסקים מוקבלים רבים אוסרים להניח תפילין לאחר חצות יום).

הרב גיא מור

עיין למרן החיד"א במחזיק ברכה (סימן כה סעיף קטן יג) שכתב שאחר תפלת מוסף של ראש חודש רשאי לחזור ולהניח תפלין. ולכן נראה שעדיף להניחם אחר תפילת מוסף בדומה למה שכתב מופת הדור מרן רבי חיים עובדיה יוסף שליט"א בשו"ת יביע אומר חלק ג' (אורח חיים סימן ה'), שהתיר לכבד פה שעלול להפסיד תפלה בציבור אם יניח תפלין דרבנו תם קודם מוסף, להניחם אח"כ ע"פ דברי החיד"א הנ"ל. ואע"פ שהרש"ש ז"ל אסר בזה, וכן הסכימו הרב בן איש חי (ויקרא שנה ב' אות יח) והרב כף החיים (סימן כה אות צ"ו), מכל מקום בנדון דידן הכי עדיף טפי, שאם לא כן יצטרך להניחם לאחר חצות של יום שישי שבזה רבו האוסרים ולא מצאנו פוסק מובהק שיתיר לעשות כן.

שאלת המשך:

שליח ציבור שהניח תפילין רבינו תם לאחר מוסף של ראש חודש, האם גם יכול ללמוד עם התפילין או שצריך לחלוץ אותם?

הרב גיא מור

נראה שכיון שהניחם כבר רשאי להמשיך ללובשם וללמוד מה שרגיל ללמוד עם התפלין. אולם אם אינו רגיל לעשות כן בשאר הימים אלא לומד בלא תפלין – יחלצם ואח"כ ילמד. עיין מחזיק ברכה (סימן כה סעיף קטן יג) ומורה באצבע (אות קפ"א). ע"ש. ואין כאן מקומו להאריך.

שאלת המשך:

אם שכח להניח אחר מוסף והגיע חצות יניח רבינו תם? והאם משנה עם אותו היום היה יום שישי או יום רגיל והאם משנה איזה תפילין רשי" או רבינו תם?

הרב גיא מור

בשאר ימות החול כשהגיע זמן מנחה גדולה (חצי שעה לאחר חצות היום) רשאי להניח בין תפלין דרש"י בין תפלין דרבינו תם, אפילו אם כבר הניח בשחרית כמו שכתב הרב בן איש חי (שם) והרב כף החיים (שם אות כ"ז). אולם ביום ששי אין להניח תפלין לאחר שהגיע זמן מנחה, כיון שכבר חלה הארת שבת כמו שכתב הרב כף החיים (שם אות ק'). וכל זה כשכבר הניח בשחרית כנ"ל בשאלה הראשונה, אבל אם לא הניח בשחרית (תפלין דרש"י או ר"ת) יניח גם לאחר זמן מנחה.

שאלת המשך:

האם לפי הפשט יוכל להניח תפילין אחר חצות ביום שישי אף שהניח בשחרית?

הרב אדיר כהן

לפי הפשט אין כל מניעה להניח תפלין עד סמוך לכניסת שבת, ולא מצינו בגמרא ובפוסקים הפשטנים כל קפידא בין אם הניח בבוקר ובין אם לא הניח, ומרן בשלחן ערוך (סימן כ"ט) כתב בפשיטות, אין לברך שום ברכה כשחולץ תפלין אפילו כשחולצם ערב שבת בין השמשות, ולא חילק בין אם הניח קודם ללא הניח. ועיין עוד במה שכתבתי בשו"ת ויען הכהן חלק א' (סימן כ"ה אות א').

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן