Menu
שאל את הרב
print
אא

מה ההבדל בין מה שאומרים בסוף נפילת אפים זָכוּר כי עפר, לבין אבינו מלכנו שאומרים זְכׂר כי עפר. ראה סידור איש מצליח ועבודת השם, המילה זכור מופיע בנקוד שונה מה הסיבה או הטעם לכך?

הרב אמיר דאדוואנד

ב"אבינו מלכנו" זו לשון בקשה, וכמו שאתה מבקש מבנך גְמֹר לאכול, שְמׂר את הספר, אותו דבר: זְכׂר כי עפר אנחנו.
לעמות זאת בפסוק זה תואר, כמו שאומרים: הכסא הזה "שָמוּר", הספר הזה "גָמוּר".

שאלת המשך: הבדל במישפט זכור כי עפר אחנו, בקמץ או בשווא באות זי"ן.

ראיתי את הפירושים בתהלים ק"ג ואת ההסברים באיש מצליח מהדורה ראשונה. וראיתי בתהלים איש מצליח - פירות גינוסר שכותב על פי הפירושים "זכור לפניו כי עפר אנחנו". כלומר זו עובדה מוגמרת שזכור לפניו כי עפר אנחנו. ולכן נראה לי שהמנהג שהציבור חוזר אחרי החזן היה נכון לגירסה זכור (בקמץ) כי עפר אנחנו. אך האם כשאומרים זכור בשווא צריך לענות אמן כמו שאר הבקשות? אם כן נראה לי שצריך לציין זאת בסידורים כי יש ציבור שעדיין רגיל לחזור אחרי החזן.

שאלת המשך: אמירת זכור כי עפר אנחנו לדעת הכלי יקר.

ראיתי פירוש של הכלי יקר בפרשת האזינו פסוק ד': הצור תמים פעלו. מבואר כדרך שאמר שלמה אשר האלהים עשה את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים. והוא כדי להסיר מלב האדם מחשבות און לדבר על ה' תועה שהאומן אשר בראו נתן בו החומר שיש לו נטיה אל התאות המוחשות ומידו היתה לו השחתה זו שכן אנו אומרים דרך התנצלות זכור כי עפר אנחנו וכן אמר איוב זכר נא כי כחומר עשיתני וגו'. מכאן נראה לעניות דעתי שדעת הכלי יקר להגיד זכור בשווא שכן הכלי יקר לא אמר כמו שאמר דוד או כמו שכתוב בתהלים. ולכן נראה לי שכוונת הכלי יקר שהיו אומרים זכור בשווא בשונה מהכתוב בתהלים. האם אני צודק?

הרב אמיר דאדוואנד

אחר המחילה לא נראה לעניות דעתי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן