שאל את הרב
print
אא
כידוע לטעמי המקרא יש שלושה תפקידים, הטעמת המילה, פיסוק נכון של המילים, והתפקיד השלישי הוא ניגון המילים. מנהג יוצאי איראן היה לקרוא בהטעמה ובפיסוק נכון, אך לא נהגו לנגן את הטעמים כמקובל בארץ, אלא בקריאה מונוטונית ללא מנגינה. אדם המעונין להמשיך במנהג אבותיו בזה יכול להמשיך כך, או שמא ניגון הטעמים הוא משמעותי ביותר?

הרב אמיר דאדוואנד

האמת שמנהג יוצאי איראן אינו ברור לי בזה, מצד אחד אמר לי יהודי מבוגר שהוא זוכר שלימדו אותו ב'חדר' (לפני שבעים שנה) אזלא גריש וכדומה במנגינה הנהוגה היום אצל יוצאי המזרח.
מצד שני, שמעתי יהודי אחד שמנגן ניגון קבוע (לא מונוטונית) ואינו מקפיד על פיסוק הטעמים (כמובן מחוסר ידיעה) אלא 'ממציא' לפי ראות עינו.
לפני כמה שנים ראיתי מאמר של פרופסור אחד שכתב שבפרס קוראים בתורה כמו התימנים (הוא רצה לומר שמסורתם עתיקה כמו שאומרים על המסורת התימנית), ודבריו דברי חלומות, כי אין שום קשר בין מנהגי פרס למנהגי תימן, וגם בזה מנגינתם והיגוים שונים לגמרי.
על כל פנים, נראה ברור שהקריאה ללא ניגון פרטי לכל טעם נובעת משכחה, ולכן ראוי ללמוד את הניגון של עדות המזרח, וקריאת הפרשה וניגון הטעמים מחדיר את הפרשה אל תוך הלב, מרפא לעצם ומתוק לנפש. עלה והצלח!
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0