Menu
שאל את הרב
print
אא

1. יש תבשיל לח צונן, שאני לדוגמא יודע שלוקח לו שעה להגיע לחום שהיד סולדת בו על פלאטה, ואני יודע שהשעון שבת יכבה את הפלאטה בעוד חצי שעה. האם מותר להניח את הקדירה על הפלאטה, שהרי השלחן ערוך (סימן ש"ח סעיף י"ד) אסר שמא ישכח ויתחייב חטאת, ואילו כאן גם אם ישכח השעון שבת יכבה את הפלאטה ולא יבוא לידי חיוב חטאת. האם מותר לעשות זאת או לא? ואם אפשר גם לנמק מדוע? או אותה דוגמא הנ"ל, רק כאן השבת יוצאת בעוד חצי שעה, ולתבשיל לוקח שעה להגיע ליד סולדת. מותר או אסור? כי אין חשש שמא ישכח ולכאורה נראה שמותר?      
2. האם קטשופ נידון כלח או כדבר יבש?

הרב אדיר כהן

1. במקרה השני שיגיע ליד סולדת בו רק במוצאי שבת, לדעת המאירי (פסחים דף מ"ו ע"ב) והרב חלקת יואב (סימן י') לכאורה אסור. עיין במשנה ברורה עם הערות ביצחק יקרא להגר"א נבנצל (בהערות לסימן רנ"ב סעיף ב', סימן רנ"ו, סימן שי"ח סעיף י"ד).
אבל במקרה הראשון, אף שלכאורה יש מקום להקל, ובפרט שאין זה חם ממש וקיל טפי (עיין בחזון עובדיה שבת ד' עמוד שע"ה), מכל מקום לא כדאי להכנס לספק איסור, ומרן בשלחן ערוך היקל במקום שאנו יודעים שאפילו יעמוד זמן רב שם לא יגיע לשיעור יד סולדת בו (עיין במשנה ברורה שם סעיף קטן פ"ח), וכאן קשה לשער אם בחצי שעה הפלאטה תחמם אותו שיעור שהיד סולדת בו.
2. לכאורה נראה דחשיב לח. שהרי הוא נוזל ונשפך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן