שאל את הרב
print
אא
בסידור איש מצליח (מהדורות ג' ו-ד') בברכת "הָרוֹצֶה בִּתְשׁוּבָה" - האות ב' דגושה, ואילו במהדורות המוקדמות יותר, האות ב' רפויה (הָרוֹצֶה בִתְשׁוּבָה) - כדין אותיות "בגד כפת" הבאות בראש מילה שאינן באות בדגש קל, כיוון שהמילה הקודמת מסתיימת באחת מאותיות אהו"י. ואני מניח שעל פי כלל זה ניקדתם גם את המילים - בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ בברכת למינים ולמלשינים ובברכת בונה ירושלים. ואם-כן, מדוע בברכת הרוצה בתשובה האות בי"ת דגושה? האם זאת טעות או שיש כאן איזשהו כלל נוסף?

הרב אמיר דאדוואנד

יפה אמרת שאותיות בג"ד כפ"ת הבאות לאחר מילה המסתיימת באותיות אהו"י - הן רפויות, אמנם יש ארבעה מבטלים לכלל זה, ואחד מהם "מפסיק" כלומר אם יש במילה המסתיימת באותיות אהו"י טעם מפסיק - בכל אופן אותיות בג"ד כפ"ת שאחריה דגושות. לדוגמא: "ויהי בשלח" (פרשת השבוע) - כיון שמילת ויהי בטעם מפסיק (רביע), הבי"ת של בשלח דגושה. קריאת התורה בפיסוק הטעמים היא בעצם קריאת לשון הקודש כתיקנה, ולכן גם בתפלה אנחנו צריכים להתייחס לצורת פיסוק הטעמים. ואם תאמר הלא בסידור תפילה אין טעמים? נכון, אבל מי שבקי בכללי הטעמים יוכל להלביש טעמים גם בסידור התפילה. וכאן אסביר אחד מהכללים שיענה על שאלתך. כאשר יש בסוף הפסוק שתים או שלוש מלים - באחת מהן צריכה להיות "טרחא", ואפילו במלים שאמורות להאמר ברצף כמו "לא תרצח", כאשר זה בסוף פסוק (כמו בפרשת יתרו בטעם עליון), המלה "לא" בטרחא והתי"ו של "תרצח" דגושה. נחזור לשאלתך. המלים "הרוצה בתשובה" הם בסוף ברכה - סוף פסוק. ולפיכך במלה "הרוצה" צריך להיות טרחא. ולכן מדוייק יותר לומר "בתשובה" בדגש (הבי"ת הראשונה).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0