Menu
שאל את הרב
print
אא

שמענו כי בארץ הקודש התעורר דיון בעניין הנחת הסידור על גבי בתי התפלין לאסור. כי בתי התפלין הינם תשמיש קדושה והסידור אין בו קדושה מקבילה, מאחר והוא רק בדפוס.

מרן ראש הישיבה

בתי התפלין הם תשמיש דתשמיש והסידור קדוש יותר.

שאלת המשך:

רצינו לשאול, שלפי מה שכתוב בשלחן ערוך סימן מ״ב סעיף ג׳, ובמשנה ברורה ס״ק י״א, וס״ק י״ד, ט״ו, כ״ד, יודה שקופסאות שלנו העשויות במיוחד למיצר ביה תפלין בקביעות, אסור להשתמש לדבר שקדושתה קלה מתפלין, כגון מזוזה.
ורק יש ללמד זכות למי שרגיל בזה, שהוא כהתנה לכתחילה לזה, והוא רק בדיעבד. אבל ודאי שהוא תשמיש קדושה וההיתר הוא משום תנאי, ולא משום שהוא תשמיש דתשמיש. ולכן רצינו לדעת אם מותר לכתחילה לסמוך הסידור על הקופסאות או הוא רק בדיעבד?

הרב רחמים מאזוז

כל מה שדיברו בסימן מ"ב, זה לענין להניח דברי חול או גם מזוזה בתוך המטפחת של התפלין. אבל להניח מבחוץ, הנה בתפלין גופיה יש סוברים שמותר להניח עליו ספר. ויש פוסקים שחולקים דקדושת תפלין חמירא מספרי קדש, וכן מסקנת האחרונים כמו שכתב הרב כף החיים סימן כ"ה אות ק"א.

אבל להניח על קופסאות התפלין (כשהם ריקים) אין מי שיחמיר בזה. גם אם נחשוב אותם כספרים, מותר להניח ספרים על גבי ספרים, כמו שכתוב ביורה דעה סימן רפ"ב סעיף י"ט, וכל שכן שאלו הם רק תיקים ועטיפה לתפלין.

שאלת המשך:

אבל למה זה לא ניקרא תשמיש קדוש הרי כול דבר שבא לכבוד או שלפעמים נשמר בזה ניקרא תשמיש קדושה כמבואר ברמא בסימן קנד סעיף ג 

הרב רז צבי הרשפינוס

הערה נכונה וכן הוא דעת הפרי מגדים (שם, שלדעתם בתי התפלין הם קדושה עצמה וכל דבר המשמש אותם הוא תשמיש דקדושה) אולם דעת מרן ראש הישיבה נר"ו שהקלף עצמו שנמצא בבתים של התפלין הוא קדוש, והבתים שלו והרצועות הם נקראים תשמיש דקדושה שמשמים להחזיק את הקלף הפנימי ושאר כל החפצים המשמשים את הבתים והרצועות (כגון הקופסה וכדו')הם תשמיש של תשמיש קדושה (ראה באורך בירחון אור תורה תשס"ח סימן ע"ח קי"א)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן