זה נכון שהלימוד חשוב מאד, ותלמיד חכם אינו רשאי לישב בתענית לחינם אפילו כדי להתקדש (עיין שלחן ערוך סימן תקע''א סעיף ג'), מ''מ מי שחטא יש לו להתענות, וכמו שכתב מרן החיד''א בברכי יוסף (שם ס''ק א') שמדברי האר''י ז''ל מוכח בהדיא שאף שע''י התענית מתמעט לימודו יש לו להתענות לתקן אשר פגם. ע''ש. ועיין עוד למרן ראש הישיבה נר''ו במבוא לסדר תענית דיבור שהביא, שמספר מגיד מישרים (דף ה' ע''א ודף ס''ז ע''ב) מתבאר שמרן ז''ל היה מתענה מ' יום בשובבי''ם, ומי לנו גדול מיוסף אשר לאור תורתו אנו הולכים, ובכל זאת מיעט מלימודו לצורך כך. וכל שכן אנן יתמי דותמי לכל הפחות מעט תעניות ולכל הפחות תענית דיבור.