1- האם יש עוד מנהג תוניס בימינו שלא לאכול דג בליל שבת? ואם יש מנהג זה, מהו הטעם? ואיך היה נוהג רבי מצליח מאזוז זיע״א?
2- אדם שאבא שלו הולך לעלות לתורה, האם צריך לקום כשקם האבא לכיוון התיבה או די לקום כשמברך ברכת התורה?
3- האם זה נכון (ככה שמעתי) שיש שיטה לפי המקובלים שמותר לקצוץ הזקן אע״פ שידוע שלפי הקבלה אין נוגעים הזקן לגמרי?
1. כך אנו נוהגים מימי אבא מארי הגאון רבי מצליח מאזוז זצ''ל ויתכן שכך נוהגים עוד התוניסאים. ושוב מצאתי שכן כתב בספר עלי הדס (מהדורא שניה, תש''ע) בעמוד 326 עיין שם.
2. מנהגנו לעמוד בשעה שעולה האבא לתורה, וזה מנהג שמובא בספר כף החיים (סימן קמ''א אות לה). וכל אחד ינהג כמנהגו.
3. שאלה זו יש לשאול את המקובלים. בבאר היטב יורה דעה סימן קפ''א סעיף קטן ה' כותב (בשם ספר הזכרונות) שהאר''י ז''ל לא היה מגלח כלל וכו'. עיין שם. וצריך לחפש בשמונה שערים או בשאר כתבי האר''י אם יש מזה.
התלשא היא לא מוקדמת במילה, אלא תמיד המיקום של התלשא הוא בצד ימין של המילה, ולכן מה שעושים הקוראים את השני גרשין והתלשא באותו מקום, נראה שהם צודקים. וכן המנהג בישיבת כסא רחמים.
אולי לא הבנתי כל מה שכתבתם אבל נ”ל שעניתי על השאלה.
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
כאשר זה בתחילת משפט יהיה בסגול ומלעיל, וכאשר זה סוף משפט יהיה בפתח ומלרע. לדוגמא: ויאמר ה’ אל משה לאמר (במדבר ט”ו ל”ז)- בסגול ומלעיל, ויברך את יוסף ויאמר (בראשית מ”ח ט”ו)- בפתח ומלרע. ויש מקרים שבהם יש עצירה ולכן אומרים בפתח, אך לא ברור כ”כ שהוא בעצירה ואפשר להתבלבל. כמו: ויאמר הלא אצלת לי ברכה (בראשית כ”ז ל”ו), ויאמר אנכי אעשה כדבריך (שם מ”ז ל’). ובהם צריך לשים לב אם הם פתח או סגול, כי לפי ידיעתי אין בזה כלל ברור לגמרי.
הוצאת ספר תורה בשני וחמישי אחרי התפילה לציבור שהתפללו כל אחד בנפרד
אי אפשר לעשות כן מכיון שכל הנאספים נפטרו בקריאה בתורה בבית הכנסת שהתפללו. ואפילו אם יצאו בשעת הקריאה לא יועיל, מכיון שכעת אין עליהם חיוב כי קריאת התורה היא חובת ציבור וא”כ אינם מחוייבים בה. תוכלו לבא לכותל אחרי שהתפללתם ולהצטרף למנין שקוראים בתורה.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.