Menu
שאל את הרב
print
אא

מובא בכף החיים בהרבה מקומות בסימן ד', וכגון באות מ"ח (יושן אחר חצות) ובאות מ"ט (היה נעור כל הלילה וטנף ידיו) ובאות נ"ב (השכים קודם עלות השחר) דיטול בלי ברכה. ותמוה לי הדבר מאחר שסיבת הברכה אינה תלויה בכלל ברוח רעה (וכמו שכתב הכה"ח באות ו') אלא אי כהרא"ש אי כהרשב"א, ובמקרים הללו שייך שני הטעמים?

הרב משה שטר

מה שכתב באות מ"ח בשם הדברי שלום, הוא ע"פ הקבלה ולא ע"פ הפשט כי אכן לפי הקבלה נטילת ידים תלוי ברוח רעה וכדומה בלבד, וגם שם זהו רק אם בירך (ברכות השחר בחצות) ולמד ועסק בתורה לפחות שעד אחר חצות, וכיום שאין נוהגים לברך ברכות השחר בחצות (שניעור בתחילת הלילה) י"ל שגם לפי המקובלים יש ליטול ידיים משום רוח רעה גם בכהאי גוונא שישן אחר חצות.
ובאות נ"ב דן בענין מי שקם בחצות או קודם עמוד השחר, האם רשאי לברך ענט"י כדין המשכים בבוקר שכתוב בשלחן ערוך שם, ושיש בו שני הטעמים. וגם שם דבריו ע"פ הקבלה כנזכר. ודבריו באות ו' נראין לפי הפשט שכן כתבם בשם הפרי מגדים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן