Menu
שאל את הרב
print
אא

במנוחת אהבה חלק ג' (פרק כג הערה 39) כתב שאין הבדל בין העמדת מיטה על רגליה, שמותר אף שנעשה אהל ממילא, לבין כפיית כלי כדי להשתמש באויר שתחתיו להגן על האכלים, והוכיח כן מרש"י, תוס', רשב"א ומאירי בדין מת המוטל בחמה. אך בהלכה י"ט התיר להעמיד קודם את הגג ואח"כ את המחיצות רק כשאין כוונתו לצל, ולמה לא הוכיח להיתר ממת המוטל בחמה?

הרב משה שטר

מה שכתב הרב זצ"ל בתוך הדברים "אם עיקר כוונתו להשתמש על הגג ולא מתחתיו" תנאי זה חוזר דוקא על האופן שהיו המחיצות עשויות מער"ש ובא בשבת להעמיד עליהן הגג דחשיב קצת מלמטה למעלה או מלמעלה למטה אלא שעכ"פ שרי כיוון שהמחיצות עשויות מער"ש ולא דמי ממש לאהל שבאותו מעמד עושה מחיצות ואח"כ גג דאז הוי דרך בנין דהכא שאני שהמחיצות עשויות בשבת ובשבת עושה רק גג דקיל טפי מהא דאסרינן מלמטה למעלה מיהו עכ"פ בעינן לתנאי שכוונתו להשתמש על הגג ולא תחתיו דסו"ס אינו שינוי גמור כמלמעלה למטה ואה"נ כשעושה גג ואח"כ המחיצות מותר גם כשכוונתו לצל דאין דרך בנין בכך כלל וכשהזכיר מוה"ר זצ"ל היתר זה דגג ואח"כ מחיצות לא כתב דבעינן שכוונתו להשתמש על גג ולא תחתיו דבאמת תנאי זה אינו צריך הכא כדמוכח מהעמדת מיטה וכפיית כלי ומת מוטל בחמה וע"כ שים לב שהפסיק מוה"ר זצ"ל בנקודה בין שני דינים אלו מלמעלה למטה לבין מחיצות עשויות מער"ש והתנאי ההוא חוזר רק על מחיצות עשוית מער"ש.
ומה שכתב מוה"ר זצ"ל "והוא הדין אם המחיצות וכ"ו" אין כוונתו דהם אותו הדבר לגמרי כולל התנאי ההוא אלא כונתו דבתרייהו כיון דהוי שינוי לכן מותר להניח הגג ולעשות האוהל ולאפוקי ממה שפתח בתחילת ההלכה שאסור לעשות אוהל (מלמטה למעלה ) לכן כתב והוא הדין. אבל אה"נ בתנאי הנ"ל שונים הם וכמו שביארנו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן