Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר מנוחת אהבה (פרק יג סעיף ט') מובא שטלטול מן הצד לצורך דבר המותר - מותר, כגון שצריך למקומו של המוקצה. ולפי הבנתי הדין בזה הוא כמו בכלי שמלאכתו לאיסור שמותר לצורך גופו ומקומו. ובאמת הוא אומר שטלטול לצורך המוקצה, כגון שלא יגנב, מותר רק בגופו ולא מן הצד. ולפי זה מותר לטלטל מוקצה מן הצד גם לצורך גופו, כגון אם רוצה להגביה עצמו ולוקח כף אכילה ובעזרתה מזיז אבן גדולה למקום שרוצה ונעמד עליה. והנה, בהערה 25 (שם) הוא מביא את דעת הרא"ש שאומר שזה נחשב טלטול לצורך דבר האסור שהרי משתמש באיסור לצורך ההיתר. ולפי זה אסור לטלטל מן הצד במוקצה לצורך גופו. א) האם המנוחת אהבה מביא בהערה את דעת הרא"ש, אך לא פוסק כך, והעיקר כדבריו בגוף הספר שמותר לטלטל מוקצה מן הצד לצורך גופו, או שהוא סובר כך להלכה? ב) אם המנוחת אהבה פוסק כהרא"ש שאסור לטלטל מן הצד מוקצה לצורך גופו, מה ההבדל בן צורך גופו שאסור, לבין צורך מקומו שמותר? למה זה נחשב טלטול לצורך דבר המותר וזה נחשב טלטול לצורך דבר האסור?

הרב אהרן מאזוז

מה שכתב במנוחת אהבה שטלטול מן הצד לצורך דבר המותר – מותר, אינו סותר דברי הרא"ש, שטלטול לצורך שימוש במוקצה נחשב טלטול לצורך הדבר המוקצה שרצוני שיעמוד במקום מסויים בדוקא. ולא התירו טלטול מן הצד לצורך דבר המותר אלא רק בשאין צורך בטלטול הדבר האסור כגון שמטלטלו אגב דבר המותר, או כשמטלטלו לסלקו מעליו שגם זה נחשב שאין צריך את טלטול המוקצה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן