ראשי תיבות ס”ט
כבר תקנו במהדורת מכון הרב קוק מסרקסטא במקום מסרט ס”ט, ובאמת חפשתי וראיתי שהשטמ”ק מביא אותו הרבה פעמים בפרט בב”ק, וזה מה שכתב כאן שכתב “בפסקיו לב”ק”. ומאידך הר”מ מסרט ס”ט לא מצאתי בכלל שהביאו במקום אחר.
בס"ד שלום לרבנים היקרים! מדוע הרמבם בהלכות שמיטה נוקט שלשבות זו מצוות עשה? כנ"ל לגבי שבת. הרי שביתה זה בעצם אי עשיית מלאכה. כלומר מצוות לא תעשה. ראיתי תירוץ שמסתכלים על הלשון החיובית. כלומר על זה שכתוב לשבות וזו פעולה חיובית לפחות מבחינה לשונית. אבל מצד שני גם שמור זו פעולה לשונית חיובית וחז"ל מגדירים את זה כמצוות לא תעשה. אז מה ההבדל בין שמור ללשבות. שתיהן מבחינה לשונית חיוביות. האחת מוגדרת כלא תעשה והשניה כעשה. לא הבנתי מדוע. יישר כח על כל העשיה הנפלאה.
מצות עשה שתשבות הקרקע אפי' מעבודה שע"י אחרים, עייון ביאור הגרי"פ על ספר המצוות לרס"ג (עשה ס"א, דף רס"ג ע"ג).