Menu
שאל את הרב
print
אא

בס"ד שלום רב לכת"ר שאלתי היא לגבי נושא של עורלה לדעת מרן הרב עובדיה זק"ל ולהבדיל של מרן אש הישיבה האם כשאני מעביר מעציץ נקוב שיש בו כ20 ס"מ והיה על גבי קרקע וכן יש בעציץ עפר כדי לחיות העץ 14 יום(והאם שונה הדבר אם יכול לחיות בעציץ 3 שנים) האם כשאני מעבר את העציץ לאדמה אני חייב לספור את שנות העורלה מחדש? אם אני מעביר את העציץ במכונית שמנתקת אותו מהקרקע לזמן מועט של פחות מ 24 שעות(שעה בערך) זמן הנסיעה מהמשתלה למקום הנטיעה? ואם העציץ במכונית לא היה על גבי ריצפת המכונית ממש אלא שמתי קצת באוויר האם זה משנה ? כיון שראיתי שיש תנאים הרשומים בספר ילקוט יוסף אך נאמר לי שזה רק אם בכלל אין ניתוק מהקרקע בזמן הנסיעה כלומר נסיעה לא על כביש אלא על אדמה ויש אוויר מתחת לעציץ. כלומר מהם התנאים לעברת עציץ (עץ) מעציץ לקרקע בכדי שלא יספר מחדש השנים לעורלה לדעת מרן הרב עובדיה? וכן לדעת מרן ראש הישיבה(? אם יש הבדל ) אודה למענה מהיר

הרב דקל כהן

 

התנאים בעציץ נקוב לפחות שני סנטימטר הם א. השתיל יכול להיות במצב שנמצא בעציץ למשך שלש שנים. ב. העציץ תמיד נמצא כנגד האדמה ממש, ולא כנגד כביש או קרקע מרוצפת של רכב אפילו לא לזמן מועט, ואפילו אם יש אוויר ביניהם, כמבואר כ"ז בתשובה הקודמת אות ד' אם חסר אחד מהתנאים, או לא נקוב שני סנטימטר, או לא יכול להיות כך שלש שנים, או היה זמן מועט שלא כנגד האדמה, צריך למנות שוב שלש שנים מחדש  

שאלת המשך:

בס"ד שלום רב לכת"ר בהמשך לשאלתי בנושא עורלה של העברת עציצים לנטיעה בקרקע. אם אני מבין לפי תשובת הרב שאי אפשר למעשה להעביר עציצים לקרקע בלי לספור מחדש את העורלה. כי התנאי שלא יהיה נתק מהקרקע אפילו לזמן מועט אינו אפשרי במציאות הרגילה של אדם קונה עציץ ו/או מביא אותו ממשתלה לנטוע אותו בגינה שמביא את העציץ ברכבו. אזי איך בילקוט יוסף(חלק עורלה) בשם מרן הרב עובדיה רשמו שתנאי של העברת עציצים אפשר להעביר במכונית או משאית רק התנאה שיהיה רווח אוויר מקרקע המכונית או המשאית או בצדדי הרכב ? שנית אני חוזר על שאלתי בנוגע לנטע רבעי האם יש עניין של פרוטה חמורה בנושא? כמו מעשר שני או אין דבר כזה בנטע רבעי? כלומר במקרה ונטע רבעי לא שווה פרוטה אזי האם אפשר לחלל אותו על מטבע רגיל או צריך(פרוטה חמורה) מטבע שחולל בו נטע רבעי השווה פרוטה ואם אפשר מקורות לתשובה ? אודה למענה מהיר

הרב רזיאל כהן

א) כעת לא מצוי עמיספר ילקוט יוסף, אולם ביביע אומר חלק י' (יו"ד סי' לג) בהדורה החדשה, הובא מכתב של הגרע"י שמיקל בדיעבד כאשר היה נתק בזמן הנסיעה.

ב) מסתבר שאין הבדל בין מעשר שני לנטע רבע, שדין חילול אחד הוא.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן