Menu
שאל את הרב
print
אא

1.האם מותר להתפלל בבית כנסת בו יש ריח חזק של בית הכסא מאחד המתפללים? 2. האם מותר להתפלל בבית כנסת בו שליח הציבור אינו דתי מובהק, חובש כיפה רק בהיכנסו לבית הכנסת, אינו משכים לתפילות וגם כשהוא נכנס לבית הכנסת באיחור הוא מתחיל את תפילתו מהנקודה בה אוחז הציבור . איך צריך לנהוג במקרים כאלה?

הרב רזיאל כהן

1. ריח רע של הפחה, נחשב כריח רע שאין לו עיקר, שמותר ללמוד והוא הדין שמותר לומר פסוקי דזמרא וכיו"ב, אבל אסור לברך ולקרוא ק"ש במצב כזה (ע' ש"ע ואחרונים סוסי' ע"ט)

2. הכפה עצמה אמנם אינה חיוב גמור מעיקר הדין, אבל בד"כ היא מעידה על מהות האדם שחובש (או לא חובש) אותה.

ולכן יש לבדוק אחר האדם הזה, אם הוא שומר שבת (לפחות בפרהסיא), אפשר להתפלל שם, ואם הוא מחלל שבת בפרהסיא, או פרוץ ביודעין באחת העבירות המפורסמות, אסור להעלותו, וצריך להודיע זה לגבאים.

שאלת המשך: ריח רע שאין לו עיקר

שלום וברכה רבה כבוד הרב! ידוע שריח רע שאין לו עיקר (לדוגמא אדם בחדר ויש ריח מהרחוב של ביוב או ריח רע מהשירותים ועוד דוגמאות…) אסור לברך ואסור להתפלל אבל מותר ללמוד תורה השאלה האם מותר לקרוא תהילים, שיר השירים כלומר לקרוא פסוקים ודברים שבקדושה כמובן לא לברך? האם אפשר להקל?

הרב חנוך הכהן

מבואר בשלחן ערוך (סי’ ע”ט סעיף ט’) שכאשר יש ריח רע שאין לו עיקר מותר ללמוד תורה אם אין הריח הרע יוצא ממנו, חוץ מקריאת שמע. והוסיף המשנ”ב (ס”ק ל”א) שגם אין לברך. ומבואר שכל לימוד תורה מלבד הנ”ל מותר, א”כ מותר לקרוא תהלים, שיר השירים וכו’.

שאלת המשך: ריח רע שאין לו עיקר

תודה רבה על המענה כבוד הרב היקר! בבקשה אם הבנתי נכון ריח רע שאין לו עיקר (לדוגמא אדם בחדר ויש ריח מהרחוב של ביוב או ריח רע מהשירותים ועוד דוגמאות) השאלה בבקשה- 1. מותר ללמוד תורה כלומר לא רק בהרהור אלא להוציא את המילים בקול? 2. אסור רק לברך ואסור קריאת שמע אז מותר לקרוא הכל גם הרחמן בברכת המזון?(כמובן לא 4 ברכות של ברכת המזון). 3. מה הדין בקריאת שמע לא בזמנה שאדם קורא למשל בצהריים את 3 הפרשיות? תודה רבה כבוד הרב עוזר לי המון!

הרב חנוך הכהן

1. מותר להוציא את המילים בקול. 2. הרחמן מותר לומר. 3. קריאת שמע שלא בזמנה מותר.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן