יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
האם יש חיוב מן הדין לשמוע לרב בעניין הבחירות או שזה בגדר עצה טובה? אם אפשר גם לכתוב מקורות.
אם הרב אומר לא להצביע למפלגה פלונית על פי ההלכה, שאינם שומרי תורה ומצוות ומסייע עוברי עבירה וכו' בודאי שיש לשמוע לרב.
אבל אם מדובר בב' תנועות שמונהגות על פי דעת תורה, גם אם רב אחד ממליץ על תנועה מסוימת, יכול לבחור בתנועה אחרת, על דרך מה שכתב מור"ה בהגהתו בש"ע חושן משפט (סי' קס"ג ס"א) בשם מהר"ם: כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן, יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב וכו'. ע"כ. וכבר נתפרסם פסק פה עי"ת ב"ב ת"ו בתקופה שלפני הבחירות ברבים באריכות בענין זה. ואכמ"ל. אך כמובן לעיתים יש ענין של הכרת הטוב וכו'. ובודאי עדיף שישמע לרבותיו מאשר שיסמוך על דעתו. ובפרט אם זה רב שרגיל להמלך בו בשאר עניניו.