איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
ילמדנו רבינו למה רק בשבת חתן קוראים לחתן את הפרשה עם תרגום של ואברהם זקן . היה צריך לקרא מיד שמתחיל בשידוכין . ומה המקור לזה
טעם קריאת ואברהם זקן כדי לעורר את החתן שלא ישיא בניו ובנותיו לגויי הארצות והיא תקנה קדומה, יתכן מימי השמדות שכל אחד ישמור בניו וצאציו שלא יטמעו בין העמים (מרן הגאון רבי כלפון משה הכהן בס' ברית כהונה חאו"ח ריש מערכת ח')
ומקור המנהג מימות הגאונים ונדפו באוצר הגאונים מסכת סוטה (דף מ"א ע"א) עמודים רס"ג-רס"ו) ובערוך (ערך חתן) ורבנו דוטד אבודרהם (סדר ברכות הנישואין) והאריך בזה מרן ראש הישיבה שליט"א באו"ת סיון תשמ"ח (סימן זק"ו)
ומנהג זה היה בעבר נחלת רוב ככל ישראל ונכתבו תשובות רבות ודיונים רבים בפרטי מנהג זה, בספרי הראשונים והאחרונים מכל התפוצות ולאט לעט נשתקע המנהג ונשכח מרוב המקומות מסיבות שונות ואשרי המחזיק בו.