Menu
שאל את הרב
print
אא

למעכת"ר שלום רב! אחר דרישת השלום והפתיחה כראוי, השאלה הינה רגישה וכדי שתתקבל התשובה ברוח טובה אודה אם יואילו לשאול את מרן ראש הישיבה שליט"א. לפני שנים נישאתי לאלמנה צעירה עם יתומים קטנים וברוך ה' אנו מגדלים אותם ואת צאצאינו המשותפים לתורה ולתעודה. אף שבעייני כולם שווים לטובה ובבית אנו כולנו נוהגים כפסקי מו"ר ועט"ר הראשל"ץ ח"ר מרדכי אליהו ע"ה, אך לגבי בני שבאו לי עם אישתי שתחי' אני משתדל מאד שיכבדו ויכירו את מורשת ומנהגי אביהם ז"ל שהיה ממשפחה תוניסאית. במשפחתם נהגו לא לאכול דג בר"ח ניסן, ונראה שנהגו כן גם כשחל בשבת. לדידי נראה טעם לפגם לנהוג במנהג זה גם בכהאי גוונא שחל בשבת. מכל מקום לא מלאני ליבי להורות להם לחדול ממנהג אביהם ואף שמכיר אני בם שיכבדו את רצוני מכל מקום יודע אני שיהיה הדבר קשה עליהם אם לא יבוא כפסק ממרן ראש הישיבה. לכן אני בא בשאלתי האם נכון להמשיך לנהוג במנהג זה של לא לאכול דג בראש חודש ניסן כאשר חל בשבת? ועוד אשאל האם מנהג זה ידוע ואם כן מאי טעמו? בתודה מראש ובברכת התורה! יוסיף הרב תורה על תורתו וגדולה על גדולתו בחינת גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם וחפץ ה' בידו יצליח!

הרב חנוך הכהן

לצערנו לא נוכל להעביר את השאלה למרן שליט”א, אך מצאנו התייחסות שלו בעבר לנידון כעין שלכם, וכדלהלן:

הנה המנהג לא לאכול דגים בר”ח ניסן אינו נפוץ בכללות העדה התוניסאית, ובדקתי בספר עלי הדס ולא הביא כלל מנהג זה, וכן שאלתי את ידידי הרב תומר בוכריץ שליט”א (מח”ס למען ידעו דורותיכם על מנהגי תוניסיה) וגם הוא אינו מכיר מנהג זה. וכנראה זה היה נהוג בכמה משפחות, וכמו שיש עוד מנהגים כאלו שאינם נפוצים אצל כולם רק אצל כמה משפחות. ואמר לי ידידי הנ”ל שכנראה טעמם כמו ראש השנה שיש מנהג לא לאכול דגים כי יש בהם סימן לא טוב, ויש דמיון בין ר”ח ניסן לראש השנה שבשניהם באים כל הילדים לבית (למנהג הבסיסה אם אתם מכירים…), וגם היה מנהג בעבר שלא להכניס אף אחד לבית בשני הימים הנ”ל.

ולגבי המנהג לא לאכול דגים בראש השנה שהוא מנהג מוכר וידוע לא רק אצל התוניסאים, כתב מרן ראש הישיבה שליט”א בגליון בית נאמן (מס’ 180 אות י’) שכאשר חל ראש השנה בשבת יש לאכול דגים, ואין לחשוש למנהג זה. ע”ש. וכל שכן למנהג שהזכרתם שלא לאכול דגים בר”ח ניסן שהוא מנהג פחות נפוץ כנ”ל שלדעת מרן ראש הישיבה שליט”א כאשר חל בשבת יש לאכול דגים.

ברכה והצלחה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן