. היינו בשבת האחרונה בשיעור הלכה ומעביר השיעור הסביר לנו שבמידה ויש אדם שנסע ברכב שלו לכיוון ירושליים בערב שבת ורכבו נתקע ממש בסמוך לשבת וכרגע יש לו אוכל מספיק לשבת ברכבו וכן הוא נמצא לדוגמא הוא וחבר בלי נשים וילדים, מעביר השיעור אמר שיהיה מותר לו לנסוע עם הרכב שלו עד שיגיע למקום עיר או ישוב שהוא מקום בטוח כיון שמדובר כאן בספק פיקוח נפש אזי התירו לו לחלל את השבת וכיון שכל הדרכים היום הן בחזקת סכנה. האם זוהי ההלכה ? הוא טוען שזוהי ההבנה בדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוקל כיוון שהרב כותב ביביע אומר חלק ב' סימן יד בעניין תפילת הדרך לגבי אדם שטס במטוס יותר מ72 דקות ושם מסביר הרב זצל שלא הולכים אחר רוב המקרים וכיוון שיש ספק קטן שמא הטייס יעשה טעות או משהו כזה אז לכן הרב התיר לברך והוא טוען שגם כאן כיוון שפעמים שאנשים נתקעים בצד הדרך יוכלו לבוא לידי סכנה אז לכן יש להתיר את הנסיעה בשבת. יורה לנו הרב מהי ההלכה בזה?
דעתי קצת שונה במקצת מהרב (מגיש השיעור) לענ"ד יש חילוק גדול בין תפלת הדרך שתקנו חז"ל מפני שכל הדרכים בחזקת סכנה (וצריך לבקש שלא יגיע לכל סכנה) ובין סכנה שעליה מחללים שבת, שבדבר שאין סכנת נפשות לפנינו רק יש לחוש לסכנה רחוקה שעתידה להתקרב, אין בזה גדר של "פיקוח נפש" כמ"ש בשו"ת בנין ציון ח"א (סימן קל"ז) מ"מ איני מכיר את המציאות בכבישים והכל לפי העניין.
קל גרון היא תרופה לכל דבר ואינה מאכל בריאים, לכן אין לקחתה בשבת, משום חשש לשחיקת סממנים. אולם אם כאב הגרון גבר עד כדי שהוא מושבת מחמתו יכול לקחתה בשבת, ע”פ ש”ע (סי’ שכח סעיף לז), וראה בזה בספר חזון עבדיה שבת (ג עמ’ שסח). ויש מי שמיקל בקל גרון גם כאשר הכאב לא חזק משום שהוא רק משכך כאבים ולא מרפא עיין בשו”ת מחקרי ארץ ח”ב.
נידון דידן לא חשיב כאצולי מטינוף בלבד אלא כהמשך דברי מרן בש"ע (סימן ש"א סעיף י"ג) שאם קושרתו כדי שלא יכאב לה הדם ולא תצטער מותר לצאת בו, וכן מ"ש בש"ע שם (סעיף כ"ב יוצאים במוך וספוג שעל המכה לפי שהם מרפאים וה"ה בנידון דידן שמצילו מלהידבק ולהדביק, אלא שאם לא שם אותה ברה"ר רק בבית הכנסת לכאורה לא יכול להשימה בשבת אא"כ יסמוך על העירוב שיש עכ"פ בזה שזה רק חשש שמא יוציאנה.
ויותר נכון שיקפיד על לבישת מסכה במרחב הציבורי תמיד וכהוראת גדולי הדור
כתב בשו"ת מהרש"ג (סי' סא) שכל האיסור של הכנה משבת לחול הוא דוקא כשעושה כן כדי להרוויח זמן ההכנה, שלא יצטרך לעשות כן בימי החול, אבל דבר שאם לא יעשנו בשבת יופסד הדבר, לא גזרו, וראיה לזה ממה שהתירו לטלטל כלי שמלאכתו להיתא מחמה לצל. ע"ש. והובאו דבריו בספר חזו"ע בכמה מקומות. ולפ"ז גם בנדון דידן יש להקל, כיון שאם לא יטלטל התרופות לא יהא יכול לקחתם בזמן, ואינו עושה כן כדי לחסוך זמן במוצ"ש. (וכמובן ההיתר רק כשאין איסור טלטול ברה"ר).
לפי המובן מהשאלה המטרה של ההפעלה היזומה אינה להציל מפקוח נפש או איזו סכנה כיון שבלא זה פועל הקוצב מידי פעם ואין פעולה זו אלא לקצר את ההתקף. וא"כ נראה שיש לדונו כאיסור דרבנן שאינו מותר לצורך חולה שאין בו סכנה.
אמנם אם יש בזה הצלה מסכנה כגון שיכול להיות לו התקף בין פרקי הזמן ויבוא לידי סכנה וע"י פעולה זו מונעים את זה נראה שיש להתיר.
אם זה בגדר ספק פיקוח נפש מותר לחלל שבת כידוע אבל אם יש צורך בפעולות נוספות שאינם קשורות לזה כגון קבלת תשלום אין להתיר. ולכן נראה שאם כופים עליך גם דבר זה, אין נכון להמשיך בעבודה זו.
דעתי קצת שונה במקצת מהרב (מגיש השיעור) לענ"ד יש חילוק גדול בין תפלת הדרך שתקנו חז"ל מפני שכל הדרכים בחזקת סכנה (וצריך לבקש שלא יגיע לכל סכנה) ובין סכנה שעליה מחללים שבת, שבדבר שאין סכנת נפשות לפנינו רק יש לחוש לסכנה רחוקה שעתידה להתקרב, אין בזה גדר של "פיקוח נפש" כמ"ש בשו"ת בנין ציון ח"א (סימן קל"ז) מ"מ איני מכיר את המציאות בכבישים והכל לפי העניין.
אכן נדרש לשאלה זו מו"ר מרן ראש הישיבה נר"ו בספרו שו"ת בית נאמן (ח"א חאו"ח סי' ל"ב) ושם כתב להקל בדיעבד להחליף הבטריה בשבת, אך לכתחילה הצריך שיחלפו הבטריה לפני שבת ולסגור את המכשיר בשעת השינה וכיו"ב שתספיק לו לכל השבת ואחרי השבת ישתמש במה שנשאר מהבטריה השניה(ועיין שם עוד פרטי דין זה ואכמ"ל)
דעת מרן הגר"ע זצל בדין שבת דחויה אצל חולה או הותרה אצל חולה
יש בזה מחלוקת אחרונים גדולה מאוד, עיין בחזו"ע (שבת ג' דין חולה שאין בו סכנה הערה י"ג עמ' רנ"ז והלאה) ובמנו"א (ח"א פכ"א ס"ו ובהערות שם) וא"א להאריך בזה כאן דעת מרן הגר"ע למעשה ששבת הותרה אצל חולה אך כבודו צודק שלפעמים חוששהוא למחמירים וכמו שכתב במנו"א (סוף הערה 21) ע"ש
וודאי שראוי לחוש להחמיר בזה (עיין מנו"א שם) אך כמובן שכל זה רק בדברים שאין במניעתם סכנה או אפי' ספק סכנה.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.