Menu
שאל את הרב
print
אא

הבן שלי חולה אפילפסיה לא מאוזנת, לפני כשבוע הושתל לו קוצב vns, קוצב המושתל באזור החזה מתחת לשריר ומחובר לעצב הואגוס בצוואר, הקוצב חשמלי, מופעל ע"י סוללה ושולח פולסים חשמליים למוח כל פרקי זמן קבועים ובכך אמור למנוע/להפחית התקפים ועוצמתם, בנוסף עלייה פתאומית בקצב הלב המעידה על התקף מתקרב גם מפעילה את הקוצב, בנוסף לשתי ההפעלות האוטומטיות הנ"ל ניתן להפעיל אותו ידנית ע"י מגנט שמניחים על החזה בזמן התקף, פעולה זו גורמת להפעלה יזומה של הקוצב ובכך אמורה לקצר/להפחית את ההתקף אך לא בהכרח, שאלתי היא האם מותר לבצע הפעלה יזומה בשבת או שעדיך להימנע מכיוון שבכל מקרה פועל כל פרקי זמן כמו שהזכרתי למעלה

הרב אהרן מאזוז

לפי המובן מהשאלה המטרה של ההפעלה היזומה אינה להציל מפקוח נפש או איזו סכנה כיון שבלא זה פועל הקוצב מידי פעם ואין פעולה זו אלא לקצר את ההתקף. וא"כ נראה שיש לדונו כאיסור דרבנן שאינו מותר לצורך חולה שאין בו סכנה.

אמנם אם יש בזה הצלה מסכנה כגון שיכול להיות לו התקף בין פרקי הזמן ויבוא לידי סכנה וע"י פעולה זו מונעים את זה נראה שיש להתיר.

שאלת המשך:

ניסיתי לפרט כמה שיותר וכנראה שלכן גרמתי לבלבול, כל התקף לפי הבנתי יש בו סכנה, ככל שההתקף ארוך יותר הסכנה המיידית גדולה יותר, (בכל התקף לפי הרפואה נגרם נזק לטווח הארוך) כוונתי הייתה יותר בעניין שההפעלה היזומה אמורה לקצר את משך ההתקף אך לא בהכרח שתצליח ולכן שאלתי, דבר נוסף שחשוב גם, מבחינת הרפואה ההפעלה היזומה אמורה לתפקד כמו תרופה שמזריקים מתחת ללשון לצורך עצירת ההתקף במקרה של התקף העולה על 2 דקות ולכן בגלל שיש בהפעלה יכולת לקצר את ההתקף ללא סיכון משתמשים קודם במגנט

הרב אהרן מאזוז

אם בעצם ההתקף יש חשש סכנה א"כ יש לדונו כחולה שיש בו סכנה שמותר לעשות עבורו כל דבר שעושים בחול לרפואתו וכ"ש בזה שבשימוש בתרופה יש איזה סיכון כמו שמובן בתוך הדברים.

שאלת המשך:

למה אבל איסור דרבנן מותר לצורך חולה שאב"ס שנפל למשכב כ"פ מרן בשכ"ח סעי"ז כהרמב"ן שבאין סכנת אבר עושים איסור דרבנן בידיים בשינוי ולמה שלא יהיה מותר להפעיל את הקוצב בשינוי

הרב אהרן מאזוז

נכון הדבר שיש להתיר בשינוי (קודם לכן נתקבלה עוד המשך לשאלה ושם מבואר שיש בהתקף עצמו חשש סכנה, וא"כ ברור שיש להתיר בכל אופן וא"צ שינוי).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן