Menu
שאל את הרב
print
אא

לפני למעלה משנה קניתי דירה, המוכר ביקש ממנו להקדים את מועד התשלום האחרון של הדירה (שמקורו היה מכספי הלוואת "משכנתא"), אנו התנגדנו, מפני שזה יצריך ממנו להקדים את תחילת פירעון המשכנתא, דבר שלא התאים לתכנון הכלכלי שלנו, כמו"כ הוא רצה להקדים את מועד "מסירת החזקה" על הדירה, כלומר, הזמן בו הוא ימסור את הדירה בפועל. לבסוף ריחמנו עליו והסכמנו, הוא מצידו אמר שבתמורה לזה, הוא ישאיר לנו מזגן. וכך הוא יצר עם העו"ד "תוספת לחוזה" על ההסכמה הזו, וחתמנו על זה. אציין, שעל פי הזכור לי, הוא אמר מראש (לפני חתימת החוזה) שייתכן והוא לא ייקח את המזגן הזה. ועתה שאלתי, האם יש בזה ריבית על הקדמת המעות? ואם כן, כיצד לשוב על זה בתשובה, האם עלינו לשלם לו עבור המזגן, ומה הדין אם הוא ימחל על זה (לפי היכרותי אותו, הוא ירגיש לא נעים מהעניין, אינני יודע ייתכן שהוא יתנגד לקבל תשלום, אולם אם נסביר לו, ייתכן שהוא יאות לקבל)? 

הרב יעקב כהן

אם מסירת החזקה היא בד בבד עם התשלום האחרון אין כאן הלואה כלל ומותר לו ליתן עבור זה מתנה וזה דומה למי שאומר לחברו אם תקנה ממני היום במקום מחר אתן לך מתנה. אבל אם התשלום האחרון שולם לפני מסירת החזקה יש כאן הלואה ואסור לו ליתן עבור כך שום דבר וצריך לשלם לו על המזגן כדי לצאת ידי שמים, ואם  הוא מוחל ע"כ בפירוש מותר וכ"ש בש"ע יו"ד (סימן ק"ס ס"ה) [והמחילה מועילה בדיעבד אחר שקיבל הריבית אבל מעיקרא אינה מועילה].

שאלת המשך:

תודה על התשובה, אשאל שאלת הבהרה: "בתוספת לחוזה" הנ"ל נחתם שמסירת החזקה והתשלום האחרון יהיו באותו היום (מוקדם ממה שהוסכם בחוזה הראשון, ובתמורה למזגן, כנ"ל). אחרי כמה זמן המוכר שוב ביקש לשנות את ההסכם, וחתמנו על דחיית את מסירת החזקה בחודש. כך יצא לבסוף שהתשלום האחרון היה לפני מסירת החזקה. האם העיקר הוא התוספת הראשונה לחוזה, ואין כאן דין ריבית, או שהדין נקבע לפי מה שהיה בפועל, ועלי להשתדל לשלם על המזגן?

הרב יעקב כהן

נראה שאין בזה חשש רבית כיון שהתחייב ליתן מזגן בתנאי הראשון שאין בו אגר נטר, ואע"פ שביקש אח"כ שימתינו לו על עיכוב התשלום מ"מ על זה לא ביקשו ממנו תוספת כל שהיא, והרי גם אם לא היו מסכמים ל כך היה חייב ליתן את המזגן לפי התנאי הראשון.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן