סיום מסכת פעמיים
כל זמן שאתה עוסק בלימוד המסכת , נחשב הכל כפעם אחת. לפיכך תוכל לומר את הנוסח של הדרן עלך והקדיש פעם אחת בלבד כאשר תתחיל את המסכת כולה מחדש ותסיים שוב , אז תחזור לומר את נוסח ההדרן עלך והקדיש פעם נוספת
ראיתי במלוה ה' ח''ב פרק יב' הלכה ו' הערה 19 כתוב שבדעבד אומרים קים לי נגד מר''ן ולכאורה בשו''ת יבי''א חלק ט' חושן משפט סימן א' כתוב שאפילו נגד פסק של מרן בתשובות לא אומרים קים לי נגד מר''ן מה ההסבר?
הכלל שאין אומרים "קים לי כדעת מרן" אפילו תינוקות של בית רבן (בכסא רחמים) יודעים אותו, ובודאי שאינו נעלם מעיני מו"ר הגר"מ לוי זצ"ל אלא נראה שהוא מחלק בין דין ממון שבזה רשאים להוציא ממון ע"פ דעת מרן, ואין לומר "קים לי". ובין דיני איסור והיתר, כמו במקרה שלפנינו שאנו דנים רק מצד איסור ריבית (שהרי החלוקה ביניהם היתה בהסכמה כמ"ש שם בהערה 22) שבזה לענין דיעבד יש לסמוך על רוה"פ בדרבנן