Menu
שאל את הרב
print
אא

מכולת שפותחת כרטיס חובה וזכות לכל לקוח קבוע, האם ישנה בעיה לתת למוכר תשלום עבור חוב קודם ולהוסיף סכום כסף שיירשם כזכות, או שמא יש כאן בעיה של רבית (כי סו"ס המוכר נהנה מתוספת זו, שיכול הוא לפעול בה כרצונו כל זמן שלא השתמשתי בו).

הרב אביחי נחום

אין בזה איסור.

א. ההנאה שהמוכר נהנה היא קבלת הלוואה, ומותר ללוה להלוות למלוה כל זמן שלא עשו על זה תנאי מעיקרא. וכ”ש בנידון דידן שההלוואה הראשונה היא בדרך מקח [עיין בהוראה ברורה סימן ק”ס ס”ט בהגה ס”ק מ”ח].

ב. כיון שהלקוח יכול לממש את זכותו בכל רגע נתון, נמצא שאין כאן מתנה מצידו ואין זה נחשב שהלווה למוכר. [עיין הוראה ברורה סימן קע”ג ס”ז בה”ל ד”ה ואם, לענין קנית כרטיסיה בזול].

וזה הסיבה גם שמותר לקנות תווי קניה בפחות משווים [עיין חוט שני ריבית פרק י”ג אות ג’].

שאלת המשך: בהמשך לעניין הוספת זכות בכרטיס בזמן חובה

ומה יהיה הדין בתשלום לענייני מסים כמו מים, ארנונה וכל מיני מקומות שאינו תשלום בדרך מקח וממכר.

הרב אביחי נחום

לא הבנתי כוונת השאלה.

  • אם כוונתו לשאול במי שהיה כתוב לחברת מים או לעיריה וכיו”ב, ורוצה לפרוע חובו ולהוסיף גם תשלום מקדים על העתיד דינו כמו בשאלה הקודמת, וכל שלא עשו תנאי ע”ז אין איסור. [אגב, מים וארנונה גם נחשב דרך מקח. דרך הלווא פירושו כסף תמורת כסף או מוצר תמורת אותו מוצר].
  • אם כוונת השואל שיש כאלו שנמצאים בחוב לחברת מים או לעיריה, ואמרו להם שאם שאם ישלמו עכשיו הכל יוותרו להם או על חלק מהסכום. פשוט שמותר כמו מוכר חובו לאחר בזול, וזה מותר אפילו ללוה עצמו (ש”ע סי’ קע”ז סוף ס”צ).
  • אם כוונת השואל שבארנונה וכיו”ב בשאר מיסים יש שמשלמים מראש לכל השנה ועושים להם הנחה בגלל הקדמת מעות, גם בזה הדבר מותר. כמ”ש במלוה ה’ (ח”א פ”ג סי”א) ע”ש הטעם שזה כמו מוכר חובו בפחות .ויש אופנים שגם בשאר דברים שמקבל תמורה עבור הכסף ומקבל הנחה אם משלם מראש, הדבר מותר עי’ הוראה ברורה (סי’ קע”ג ס”ז בבה”ל ד”ה ואם).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן