Menu
שאל את הרב
print
אא

מה הדין לענין לפתוח תלמוד תורה או ישיבה בשכונות בנה ביתך בירושלים הדירות עולות כחמש עד 10 מליון ופתאום אדם קונה ועושה שם תלמוד תורה או משכיר את זה לתת או לישיבה וזה מפריע את המנוחה של האנשים בשעות הבקר מוסיף הרבה תנועה וזה גם גורם לחסימת מכוניות ולמה לעשות במקום כזה והאם הדין שאדם יכול לפתוח תת וכו תקף גם להיום כשיש חוקי עייריה וכו

הרב מאיר גבאי

מאחר ואיתא בש"ס בב"ב (כ"א ע"ב) וכ"פ בטוש"ע (סימן קנ"ו ס"ג) שאדם לא יכול להתלונן על רעש התינוקות (אלא דיעויין בסמ"ע שם ס"ק י"ג ד' רמב"ם) וגם העירייה נתנו לו אישור וכן יתר גורמי השלטון, משמע שגם מצד החוק רשאי הוא ומנהג המדינה ואין אפשרות להזיזו משם, אלא יוכלו להתאגד השכנים ולתת לו סכום כסף שיעבור למקום אחר שפחות מפריע, ובהשתתפות יחד זה מעט לטובת הדירה היקרה שעולה כמה מליונים טובים.
אמנם שמעתי מראש הכולל שהיה קונטרס (ואינו זוכר את שמו) שכתבו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאסור לו לפתוח ת"ת מפני שמוריד את ערך הדירה. מ"מ קשה משמועה זו לדחות ובפרט שמסתימות הפוסקים לא משמע כן, 
אך ראיתי בספר הלכות הבית המשותף (עמודים 243-244) שכתב שיש תקנון המצוי המצורף לרישום הבניין וכל דייר בא על דעת אותו תקנון ונאמר שם (בתוספת לסעיף 64) לחוק המקרקעין 2 א. בעל הדירה אינו רשאי לעשות בדירתו שינויים וכו' העשויים לשנות את ערכו אא"כ קיבל תחלת את הסכמת.. וכו' ע"ש רק צריך לבדוק אם אכן קיים אצלם תקנון זה. ועוד כתבו שם שאם תקנת המקום שעשים ת"ת בבנין מגורים אז החתימה על תקנון המצוי אינה מחייבת פרט זה.
ועוד שם בהערה ד' כתב בשם הגאון רבי ציון בוארון שליט"א דההלכה של פתיחת ת"ת דאין למחות במי שעושה. נאמרה דווקא בזמנם שהיה קשה למצוא מקום לת"ת אך כיום בעיה זו אינה קיימת ועל כן אין סיבה להתיר וכו' ע"ש 
לאור האמור אם חתמו על תקנון או אם התקנון ידוע או שידעו עכ"פ שיש תקנון מסויים והבאים באו ע"ד התקנון מסתבר מאוד שא"א לפתוח ת"ת שכל תנאי שבממון תנאי קיים וכל מנהג המדינה כיו"ב אבל בלא"ה קשה להסמך על המתירים מבלי ראיות ברורות (אולי אפשר לפנות לרב בוארון שליט"א לקבל ראיות לדבריו) 

שאלת המשך:

כנראה שאני לא הסברתי את עצמי הם לא קבלו אישור מהעיירה או ממשרד החינוך ולפי התשובה של הרב אני מבין שזה בעיה והשכנים יכולים להתנגד!!!

הרב מאיר גבאי

אם אין להם אישור, יכולים להתנגד ולהסתמך על הפסוקים הנ"ל אם מוריד מערך הדירה. 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן