האם נשים יכולות לאכול יותר מכביצה בסעודה שלישית אחר השקיעה?
מסתבר שיכולות לאכול מהטעם שכתבת, ובפרט שבעיקר הדין נראה שמרן הגרע”י זצ”ל חולק. עיין חזו”ע שבת ח”ב(עמ’ שצ”ד בהערה).
שלום לכבוד הרב 1.ראינו בחזון עובדיה יום טוב שהרב כותב שיש חיוב לעשות 2 סעודות ביום טוב וכן לבצוע על לחם משנה .השאלה שלי היא לגבי סעודת היום האם יש לה זמן מסויים ,כלומר האם האם זה כמו ביום שבת שצריך לעשותה עד חצות יום או שאני יכול לעשות קידוש ולאכול כזית מזונות עד חצות יום ורק לאחר מכן במהלך היום לקיים את הסעודת יום טוב או שהדין הוא כמו בשבת ?והשאלה האם זה לכתחילה או בדיעבד? מדברי הרמב"ם וכף החיים וכן המשנה ברורה מתבאר שאין חילוק בין השבת לבין יום טוב,אשמח לביאור.
ברשותכם אסדר את הדברים
1. אסור בשבת וכן ביו"ט שלא לאכול עד חצות, משום שהוא כאילו צם בשבת ויו"ט (תענית שעות), ולכך אם אי אפשר לקיים סעודה קודם חצות יכול לעשות קידוש ולאכול מיני מזונות ואח"כ יקיים סעודת שחרית (ש"ע סימן רפ"ח ס"א מנוחת אהבה ח"א פ"ח א')
2. בשבת לכתחילה יש לקיים את הסעודה הבוקר (עם הלחם) עד חצות והוא דבר גדול ע"פ הזוהר (יתרו) הובא בכף החיים (סימן רע"ד ס"ק טו"ב)
3. וביו"ט לענין לכתחילה לא העירו המקובלים שצריך דוקא שהסעודה עם הלחם תהא בבוקר וראה עוד בזה בכף החיים (סימן תרכ"ט סק"כ)