למה עמוני לא, ועמונית כן
אחת הסיבות שאסור לשאת מואבי היא בגלל שמוטב שכרו את בלעם לקלל את ישראל כמו שכתוב בדברים כ”ג ה’. וא”כ אדרבה בלק הוא שורש הבעיה, הוא שכר את בלעם ובגללו התחיל הציווי לא לגייר מואבי.
למדנו בהלכות הבדלה את אזהרת המגיד לב''י שלא להתעכב אחר תפילת ערבית מלקיים ההבדלה. בהיום שבבית הכנסת שלנו קוראים ולומדים מעט זוהר אחר התפילה (כעשר דקות), האם נכון שלא לקיים לימוד זו או לעשות הבדלה בבית הכנסת? ומה לגבי הילדים (הקטנים עם הגדולים ) בבית הממתינים להבדלה, האם אין להם שייכות לאזהרה זו?
מקור דברי המגיד למרן הוא במגיד משרים (פרשת וישב מהדו"ק עמ' י"ז) ושם לא הזהירו, אלא רק שבח את העושה כן, וזה לא מעכב כלל כדי לדחות לימוד תורה של רבים
ולכן אם הקהל מסכים לשיעור זה, ואין בזה טורח ציבור הרי זה מנהג טוב מאוד (ובזכות לימוד הרבים בזמן שאין הרבה לומדים הרי זה מקרב את הגאולה ראה סוטה דף מ"ט ע"א)
אבל אם מנהג זה גורם לטורח ציבור, יש להתייעץ עם רב שמכיר את הקהל כיצד לנהוג למעשה