Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בסידור איש מצליח מהדורא רביעית שבברכת האירוסין כתבתם והתיר לנו את הנשואות לנו ע"י חופה בקידושין בא"י מקדש את עמו ישראל ע"י חופה בקידושין. ואינו מובן למה כתבתם חופה בקידושין בחתימה ובסמוך לה, שהרי אנו לא נוהגים כלל כדברי מרן השו"ע שכתב לחתום מקדש ישראל בלבד וכך דעת הרמב"ם רבינו האי גאון והרי"ף. אלא אנו נוהגים כדברי הרמ"א בשם הרא"ש לחתום מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין. ובעל העיטור שאמר חופה בקידושין הוא דעה יחידאה וגם בעה"ט לא דיבר אלא דווקא על אמצע הברכה אבל חתם מקדש ישראל בלבד. ועוד ראיתי בברית כהונה אבן העזר מערכת חית אות א שכתב את כל נוסח הברכה כמו הרמ"א וכתב אין לשנות א"כ למה שיניתם? וכן ראיתי בסידור הספרדי שנת רפ"ד עמ' תסד כתב מקדש ישראל ע"י חופה וקידושין. ועוד למה הוספתם המילה את דהיינו מקדש את עמו ישראל ולא מקדש עמו ישראל? תודה

הרב שלמה יהונתן מאזוז

"חופה בקידושין" בבי"ת הוא ע"פ דעת מרן הש"ע באה"ע סימן ל"ד (בנוסח הברכה לפני החתימה ) וכ"ד הבא"ח והגרע"י זצ"ל (כ"כ מרן ראש הישיבה נר"ו בספר קול יעקב (שירי ג'רבא) הנד"מ עמוד ק"פ בהערה 30, ובעמוד רל"ט אות י"א ע"ש) וכן מנהג תונס (עיין עלי הדס פרק כ' אות י"ב) וראיתי עתה בספר מדות הרחמים (עמוד ע"ג סעיף ב' ) מכתי"ק מהרח"ךשג"כ גרס "בקידושין" בבי"ת. ע"ש.
מקדש את עמו וכו'-נדפס כן ע"פ קול יעקב הנ"ל וכן הוא מנהג תונס (עיין בעלי הדס שם) וכן רשום אצלי שנדפס כן בספר חם לבי למרן החיד"א (סדר חנוכת בית וליל הזוהר ועוד) ועתה ראיתי בדק"ס כתובות דף ז' ע"א (הוצאת מכון התלמוד הישראלי) עמוד ל"ט שהביאו גירסא כזו בשם בה"ג (סימן ל"ו). ע"ש. וכן הביא הנוסח מהרח"ף בספר ברכת (סוף דרוש יו"ד לתשובה) מועדיך ובנו הג"ר אברהם בס' זכותיה דאברהם (דרוש ח' לשבת כלה בד"ה והנה בענין), וכ"ה בס' חופת חתנים למהר"ר דוד מילדולא בנוסח הברכה ע"ש. ושם גורס בקדשין בבי"ת. וכ"ה בנוסח הכתובה לשבועות למהר"ד פארדו שנדפסה בספר שפעת רביבים (ליורנו תקנ"ג דף כ"ב ע"ב) וכ"כ בקרנות צדיק למהר"א מיני (ירושלים תש"ו עמ' כ"ג) כשפירט סוגי הברכות וכוונת אמן עליהם, הזכיר ברכת האירוסין בנוסח הנ"ל. (רוב המקורות מאוצר החכמה)
ומ"מ מזה כמה שנים (שלהי תשס"ח) שהעיר בזה הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א למוה"ר רבי צמח שליט"א עד"פ שבראשונים ליתא תיבת "את" ומהרי"ץ הנ"ל העביר את הדברים קודם למו"ר ראש הישיבה שליט"א שלאחר עיון אכן הורה למוחקה ובעז"ה במהדורות הבאות יתוקן (וכן ראיתי בס' מדות הרחמים הנ"ל שליתא תיבת "את"

שאלת המשך:

מחילה מכבוד הרב הכותב אבל ברצוני לחדד כמה דברים בשאלה. א. השאלה בעיקר התייחסה למה כתבתם בסידור איש מצליח ע"י חופה בקידושין ולא חופה וקידושין הן בחתימת הברכה והן סמוך לחתימה. ובכן דעת מרן השו"ע בסי' לד לחתום מקדש ישראל בלבד ודעת רמ"א לחתום מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין. והנה אם אנו כבר נוהגים כרמ"א יש לחתום מקדש ישראל ע"י חופה וקידושין בואו ולא בבית. בעל העיטור שהוזכר בב"י היא דעת יחיד למרות שכך פסק בשו"ע לחתום בקידושין סמוך לחתימה אינו מובן מדוע זנח את כל הראשונים ונקט כדברי העיטור, ועוד בעל העיטור חתם מקדש ישראל בלבד לכן אין להביא ראייה מדבריו לעניין החתימה. ב. בברית כהונה אבן העזר מערכת חית אות א כתב חופה וקידושין וכתב אין לשנות. וכן בספר קול יעקב הובא צילום הברכה בספר מדות הרחמים עמ' עז גורס חופה וקידושין, ולמרות שהגאון מהרח"כ כתב חופה בקידושין אינו מובן למה שינה מדעת רבו ומספר קול יעקב? ג. הייתי מציע לכת"ר לעיין בבה"ג הנ"ל וכן בסדר רב עמרם גאון סדר אירוסין ונישואין וכן בסידור בית עובד ולראות שהנוסח חופה וקידושין, ובשאילתות פרשת חיי שרה שאילתא טז הנוסח קידושין וחופה. תודה

הרב שלמה יהונתן מאזוז

א. פשט המנהג ברוב ארצות הגולה דלא כמרן (בס' ל"ד שהזכרת) לענין החתימה, אלא נהגו להוסיף ע"י חופה וכו' וסמוך לחתימה פסק מרן שם לומר בבי"ת. ולכן גם אם נהגו כהרמ"א לענין החתימה שיש להוסיף תיבות אלו, אבל לענין בב' או ו' נחלקו המנהגים, ואם בג'רבא נהגו בו' בתונס נהגו בב' וכן מנהג ארץ ישראל ובגדד ועוד כמבואר באורך ביבי"א (ח"ה חאהע"ז סימן ו' אות ג') והוא מתיישב על הלב יותר כמ"ש הבא"ח (ש"ש פ'שופטים אות ג' והו"ד ביבי"א שם) 
ב. אדרבא מרנו הרב בברית כהונה הוק"ל שזה נגד מרן וע"ז כתב כיון שנהגו אין לשנות וא"כ בא"י שנהגו בפרט זה כמרן למה לשנות כמור"ם?וא"כ אדרבא כיון שמרן מוהרח"ך כתב כן, ויש לו סמוכות חזקים ממרן והבא"ח ושהכי מסתבר (ויתכן שכתב כן בא"י ולא בחו"ל) א"כ שפיר הדפיסו כן בסידור דידן.
ג. כל הראשונים שציינת הביאם מרן היבי"א ואעפ"כ פסק כן, ודי בזה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן