Menu
שאל את הרב
print
אא

ברצוני לשאול אודות מש"כ מרן השו"ע בב"י סימן רנ"ז בדין כיסוי הקדירה בדבר שאין מוסיף הבל כשמתחת לזה יש דבר המוסיף הבל שיש לאסור והפיתרון לזה שיניח דף שאין בו הבל כלל ע"ג פי הקדירה וע"ז יניח השמיכות וג' שאלות יש לי על זה א).ממשמעות לשונו בב"י משמע שהדף שמניח אין בו הבל כלל ואינו אף בגדר דבר שאין מוסיף הבל שעכ"פ מעמיד החום ובדף גרע מזה ואינו משמר החום כלל וא"כ נמצא שיש ג' דרגות א-דבר המוסיף הבל ב-דבר שאין מוסיף אך מעמיד הבל ג- דבר ש אף אין מעמיד הבל, האם זה הבנה נכונה בדבריו או שיש הבנה אחרת?ב). קשה לי שלכאורה הטעם שהוצרך הב"י להעמיד שאין בדף הבל זה בשביל שלא יחשב הטמנה במקצת מצד הדף ולכאורה אף אם היה הדף מוסיף הבל אין לחשוש בזה להטמנה מכמה טעמים א-אין ראוי להטמין בדף והוי כמו הנחה על פלטה שהתיר המנוח"א וה"ה הכא ב- הואיל וכל כוונתו בנתינת הדף לא לשם שמירת החום אלא בכדי שיהיה הפסק בין השמיכות לסיר א"כ דמי למניח כיסוי מפני הטינוף דשרי וה"ה הכא

הרב אהרן מאזוז

א. מל' מרן בב"י משמע שדף אין בו תוספת הבל אלא שאינו מעמיד הבל ולא שלכאורה אינו מובן שהרי גם בגדים אין בהם תוספת הבל כלל ומה שונה דין זה מבגדים ומכח זה לכאורה נראה שדף אין בו אפילו שמירת חום ובגדים יש בהם מיהא שמירת חום. אולם יש ליישב שגם בבגדים יש תוספת הבל מועטת רק שאין בה איסור וכמבואר בש"ע סעיף ו' שמותר להטמין צונן בדבר שאינו מוסיף הבל כדי שתפיג צינתו וכו' ע"ש, ואולי לזה נתכוון מרן בב"י, שבגד יש בו תוספת הבל מועטת ולכן כשמתחמם חשיב מוסיף הבל משא"כ בדף.
ב. נראה שכוונת מרן לתת טעם למה דף נחשב הפסק לזה לא יכל ליישב דכיון שא"א להטמין בדף זה חשיב הפסק שאין טעם זה מספיק, דמ"מ נחשב הדף והבגדים שמעליו הטמנה אחת ומצד הבגדים יש לאסור, לזה הוצרך לומר שדף זה אין בו תוספת הבל ואינו חלק מההטמנה לכך אפשר להחשיבו כהפסק. 

שאלת המשך:

רציתי לשאול לפי הנ"ל אם מותר לדעת השו"ע להניח תבנית ביצים ריקה ע"ג הקדירה וע"ז להניח בגדים וצדדי הספק הם אי חשיב כמו דף ושרי ואף אי חשיב כבגדים י"ל דשרי הואיל ואין דרך להטמין בזה או שמא דוקא דף שאין בו הבל כלל משא"כ תבנית ייתכן ודמיא לבגדים שעכ"פ שומרים על חום ואין להתיר משום שאין דרך להטמין משום שאנו כעת דנים שיהווה הפסק והואיל וייתכן ודמי לבגדים לא יכול להיחשב הפסק. ועוד רציתי לשאול בענין הנ"ל על פסק השו"ע בס"ח שכתב הדין הנ"ל ושם כתב שצריך ליזהר שלא יגע הסיר שמניח ע"ג הקדירה בצידי הקדירה וקשה מדוע הקפיד על צידי הקדירה דמשמע שמה שע"ג הקדירה אין לחוש והרי דעת מרן שהטמנה במקצת שמיה הטמנה וא"כ אם ס"ל שבכה"ג שמניח סיר על הקדירה ונוגע בצידיו חשיב הטמנה יש לאסור אף אם לא נוגע בצידיו ועוד קשה אעיקרא דדינא שכתב שלא יגע בצידיו אינו ברור מה חשש יש בזה לפני שני הטעמים שכתבתי בשאלה ב'

הרב אהרן מאזוז

לענין תבניות ביצים י"ל שגם הוא נחשבת כדף, שנראה שמה שדף אין בו הבל כלל אינו מצד החומר, אלא משום שהוא שטוח וקשה ואינו כבגד שהוא רך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן