איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
בעבודתי,יש מניין למנחה קבוע. בדרך כלל המניין מורכב גם נאנשים לא דתיים,אך בדרך כלל יש 10 אנשים גם בלעדיהם. ישנם פעמים שאנו ממש מניין מצומצם,ורוב המניין הוא מאנשים דתיים,ומיעוטו-מאנשים מסורתיים ,שאינם שומרי תורנ ומצוות . האםפ ניתן לצרפם למניין במצב זה? (יש לציין שהם מגיעים בקביעות למנחה )
גם בעלי עבירות מצטרפים למנין שישראל אע"פ שחטא ישראל הוא וכן פסק בש"ע סימן נ"ה סעיף י"א
אלא א"כ מחלל שבת באיסורי דאורייתא בפרהסיא ואינו מצטרף למנין כיון שנחשב כעובדי עבודהב זרה עיין שם בהערות אי"מ בשם האחרונים וכ"פ בהלכה ברורה שם ע"ש
מאת: פלוני | תאריך: ה׳ בטבת ה׳תשע״ז – ינואר 3, 2017
כוונתי היא,אם הם מחללים שבת בפרהסיה,אך עושים קידוש בשבת,מניחים תפילין בקביעות מידי יום, מוקירים את התורה ולמדיה ,האם מצטרפים למניין?
בהמשך לשיחתנו בטלפון שביארת שאין ידיעה ודאית שמחללים שבת בפרהסיא אלא חשש חילול שבת וענינו בס"ד שמצטרפים למנין ואמרנו שנכתוב לכבודו את הטעמים והמקורות
ובכן בילקוט יוסף (עמוד צ"ג -צ"ד) הביא תשובה למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל והובאה בקצרה ביביע אומר (ח"ט סימן ק"ח אות ל"ד) ונראה שדעתו שיש מקום להקל בשעת הדחק ואפילו במחלל שבת לגמרי כיון שהם תינקות שנשבו כמ"ש בשו"ת מלמד להועיל וכיו שאין אנחנו יודעים להוכיח נחשב אצל מחללי שבת כקודם תוכחה, ויש לדונם כאנוסים וכתינוק שנשבה. וכמ"ש החזון איש וכ"ש כשעושים קידוש שהרי הם מודים בקידוש ומעשה בראשית וכמ"ש בשו"ת בנין ציון וביבי"א (ח"א חיו"ד סימן י"א) חיזק דבריו וסמך עליו והביא עוד סברות להקל וכ"ש בנידון דידן שאין אנחנו יודעים בודאות שהם מחללי שבת באיסורי תורה בפרהסיא ולכן מצטרפים למנין וטוב שהש"צ יכוין שאם אינם מצטרפים תהיה תפלתו בתורת תפלה נדבה וכן הורו כמה מרבני הישיבה תכב"ץ