Menu
שאל את הרב
print
אא

ראשית, תודתי הגדולה שלוחה להרה"ג רבי יעקב מור שליט"א על ספרו הנפלא המציאות בהלכה. שיזכה לזכות עוד את הרבים כהנה וכהנה. הרב כתב בספרו (פ"ב סע' מ"ד) על כל אחד מבעלי החיים האלו יכול לברך רק בפעם הראשונה שרואה אותם, שאז מתפעל מאד מהשינוי שבהם, ואילו לאחר מכן יורדת ההתפעלות מהם. ולכן אם כבר ראה אותם בעודו קטן וזוכר את צורתם פחות או יותר, לא יברך שנית, עכ"ל. ושאלתי היא האם דברי הרב חוזרים גם על פיל, קוף וינשוף, שברכתם "משנה הבריות"? ואם כן, מנין שצריך להתפעל מראיתם אולי זה כמו שמברך על ברקים ורעמים אף שלא מתפעל מהם?

הרב יעקב מור

1. כוונתי גם על פיל, קוף, וינשוף.
2. ובדבר השאלה השניה למה לא נאמר שדינם  שווה לברכת רעמים וברקים.
הנה מרן השלחן ערוך גופיה (סימן רכ"ה סעיף ט') כתב בזו הלשון: ואינו מברך אלא פעם ראשונה שהשינוי עליו גדול מאוד. עד כאן לשונו. ומבואר שצריך להתפעל, אלא שזה לא כמו שאר ברכות הראיה שהתפעלות הוא מנפלאת הבריאה, מכוחו וגדולתו של הבורא יתברך, אלא זו התפעלות מצורתם המשונה, והנפקא מינה היא אם מברך עליהם פעם אחת בחיים או אחת לשלושים יום. וראה עוד מה שכתבתי בסימן ד' (אות א') רשימה של ברכות שכדי לברכן צריך להתפעל מאותו ענין שרוואה, וראה עוד בסימן ה' (אות ב') ביאור החילוק בין ברכת משנה הבריות לשאר ברכות הראיה. יישר כח ותודה רבה.

שאלת המשך:

לגבי ברכת משנה הבריות על פיל או קוף. נאמר שצריך לברך רק בפעם הראשונה שרואה אותם. אם כך, בדרך כלל הפעם הראשונה היא בגיל 6 או 7 שילד רואה פיל או קוף בגן החיות. האם יש עליו חיוב לברך? במידה ולא, האם בגיל 13 יברך למרות שראה כבר בגיל 8? נמצא שלעולם אדם לא יברך משנה הבריות בשם ומלכות כאשר הוא מחוייב במצוות? (כיוון שראה כבר לפני גיל מצוות)?

הרב אדיר כהן

נכן ללמד את הילדים כשבאים לגן החיות לברך, ואם לא בירכו כשהיו ילדים, לא יכולים לברך כשיהיו גדולים ומ"מ אם כשראו בתחילה היו ממש קטנים גיל שנתיים או שלש בערך וכשגדלו אינם זוכרים את אותה חוויה יש להם לברך (עיין בשו"ת ויען הכהן ח"א (סימן כ"ב)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן