Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש מקור לצורה של קליעות שעושים לחלות של שבת?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

עיקר הסיבה היא לעשות שינוי בלחם של שבת משאר לחמים, ולכן נהגו לעשות צורות שונות לכבוד שבת קודש. אך  מנהג הקליעות נזכר במקור חיים (לבעל חוות יאיר לפני שלש מאות שנה) סימן רע"ד ונתן טעם כדי שיהיה ניכר שנאפה עם בשר, (ועיין בשולחן ערוך יו"ד סימן צ"ז סעיא א' בהגהה). והשל"ה (שער אותיות ענין קדושת אכילה אות קנ"ט (בדפוס חדש) דף פ"א עמוד ב' בדפוס אמשטרדם) כתב שקיבל שיש לעשות הלחמים ארוכים כעין ו' עיין שם. והובא במקור חיים הנ"ל ובאליה רבה (סימן קס"ז סעיף קטן ב'), ועל כן נהגו אצל חלק מבני אשכנז לעשות שני חלות ארוכות קלועות על שש שעל ידי זה יחשב כי"ב לחמים (קונטרס עיון תפלה הנדפס בסוף סידור דעת קדושים דף רכ"ו עמוד ב'. 
ועוד נראה לי רמז שהרי נודע שטעם אפית החלות בערב שבת הוא לתקן עון עץ הדעת שחוה האכילה את אדם הראשון שהיתה חלתו של עולם ולכן נצטוו הנשים בהפרשת חלה כמבואר (ברש"י שבת דף ל"ב עמוד א' בדיבור המתחיל הרינו) ומתקנים זה דוקא ביום שישי זמן אכילת עץ הדעת. ואמרו חז"ל (ברכות דף ס"א עמוד ב') ומהו "ןיבן ה' את הצלע" מלמד שקלעה הקב"ה לחוה והביאה לאדם עיין שם דהיינו שכביכול עשה לו השי"ת צמות שתהא נאה בעניו. וזכר לזה קולעות הנשים את החלות של שבת (וכן אמר לי ג"כ ידי"ן רבי אלדן הכהן נר"ו) אך דע שבחו"ל לא נהגו אמותינו בורת הקליעות רק נתפשט בארץ ממנהג האשכנזים

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן