Menu
שאל את הרב
print
אא

 רצינו לשאול מה דעת הרב לגבי מקלחת ביו''ט במים חמים שהתחממו בדוד שמש בזמן החג ומה הדין מערב יו''ט?

הרב רזיאל כהן

יש בזה שלשה חילוקים .
– דרגה ראשונה מים שהוחמו בדוד שמש מערב יו"ט ונשארו חמים כגון בליל החג, או למחרת בבוקר מוקדם בזה מותר לספרדים להתרחץ בהם לכל הדעות (ולאשכנזים יש להחמיר אא"כ מצטער מאד במניעת רחיצה).
– הדרגה השניה מים שנכנסו לדוד מערב יו"ט ונשארו בו עד למחרת והתחממו ביו"ט עצמו בזה דעת מו"ר הגר"מ לוי זצ"ל מותר לרחוץ בהם, וכמדומני שכן דעת מרן ראש הישיבה שליט"א (אך יש מחמירים) עיין בקונטרס תורת משה ח"א סי' ט"ו בסו"ס ויען שמואל תשס"א 
– הדרגה השלישית אחר שהשתמש בכל המים שנכנסו לדוד מערב החג ונכנסו לו מים חדשים והתחממו בו ביום גם לדעת מוה"ר הגר"מ לוי זצ"ל אסור לרחוץ בהם (אך יש מקלים גם בזה עיין ויען שמואל תשס"ה סי' כ"ג) 

שאלת המשך:

לאחר המחילה הרבה מכבוד הרב. לכאורה בחזו"ע שם לא דיבר במים שהוחמו ע"י שעון. במקום אחר, הרב זצ"ל כתב (הל"ע ח" ד עמ' מט) שדין מים אלו כמים שהוחמו מאמש. תודה

הרב רזיאל כהן

כנראה כוונת כת"ר למה שכתב בהליכות עולם חלק ד' עמוד כ"ט (ולא מ"ט) כיעוין שם אבל החילוק המבואר שם דיבר הרב זצ"ל רק על מים שמתחממים בשבת בלי כוונת האדם באופן שכל כוונתו להוציא מים להשתמש בהם ותחתם נכנסים לדוד שמש מים צוננים ומתחממים ועל זה כתב שלא נעשה מעשה אבל בנדון שלנו שכיון את השעון להדליק ולחמם המים ביום טוב עצמו פשוט שלא גרע ממים שהוחמו בהיתר ביום טוב שאסורים (אגב על עיקר דברי הגר"ע יוסף בהליכות עולם שם עמדתי בס"ד באורך ואי"ה יודפס בספר המשביר חלק ב') וגדולה מזו אף מה שהיקל הגר"ע יוסף בחזון עובדיה במים של דוד שמש בספר מעיין אומר פירש שיחתו שלא היקל אלא בהוחמו בדוד מערב יום טוב (ויש לדון בזה) וקל וחומר שאין להוסיף היתר בהוחמו על ידי חשמל בו ביום כך נראה לעניות דעתי. 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן