כמובן שצריך להזדרז כמה שיותר, אך אין חיוב על תאריך מסוים. (רק אם ישכח יהיה בזה עוון ח”ו)
קידש לאכול מזונות ושוב רוצה לאכול פת
שאלות נוספות בנושא
1. אצלנו בבית ביום שבת בבוקר עושים קידוש בסביבות השעה 10 בבוקר, ואוכלים קפה ועוגה. ולאחר מכן בסביבות השעה 14:00 אוכלים את הסעודה המרכזית (כוללת פת). האם בפעם השנייה צריך לערוך עוד פעם קידוש כיוון שהקידוש הראשון היה על מזונות (זה נעשה כך באופן קבוע כל שבת).
2. האם את מעשר מהמשכורת שלי אני יכול להעביר לאחי שמצבו הכלכלי לא טוב או שמא רק לצורכי תורה?
הרב אליהו מאדאר
1. הדבר פשוט ומבואר בפוסקים, שכל שקידש ואכל פת הבאה בכיסנין שנחשב לו קידוש במקום סעודה, הרי זה יצא ידי חובכת קידוש. וא"כ פשוט שאין צריך לחזור ולקדש שוב כשסועד סעודה גמורה, שהרי כבר יצא ידי חובה. וכן כתב מרן החיד"א ז"ל בברכי יוסף (סימן קע"ג אות ו'). והובא באחרונים. ע"ש. וכן כתב הרב בן איש חי שנה ב' (בראשית אות ז'). וברור. ומכל מקום אם ברצונם לחזור ולקדש שוב, רשאים ואין בכך כלום, כיון שאין מברכים רק הגפן ושותים יין. ואין לעשות מחלוקת בחינם.
2. מעשר זה מצות צדקה, ושיעור בינוני הוא מעשר. ועניי ביתך וקרוביך קודמים לאחרים, לכן מותר ומצוה לתת את המעשר לאחיך אם זקוק לכך, כמו שכתוב בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רנ"א סעיף ג'). והוא קודם אפילו לתלמיד חכם, כמו שכתב הגאון רבי עקיבא איגר ז"ל שם. ומכל מקום לא יתן לו כל צדקותיו, אלא יתן גם לאחרים, ונכון שיהיו עמלי תורה, ועיין בשלחן ערוך (סימן רנ"ז סעיף ט'), ושכרו כפול מן השמים. ואין כאן מקומו להאריך.