השם “פוריה”
אמנם זה שם חדש ואולי עדיף שם של אחת מהצדקניות שהיו במשך הדורות, מכל מקום הוא שם עם משמעות טובה, כמו שכתוב “אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך”.
נאמר לי שתוך כדי שהרב חיד"א בקר בתונס מתה אשתו, ולא ספר להם כדי שלא ישיאו לו אשה...ושאלתי היא, אם זה נכון קשה, כיון שניכר לעיין מעלתן וצידקתן של הנשים התוניסאיות, מה פגם מצא בהן הרב חיד"א זיע"א?
ראיתי את לשונו של מרן החיד”א והוא בתחילת ספר מעגל טוב, ושם באמת מבואר שהתאמץ מאוד שלא ידעו שנפטרה אשתו שלא ישיאו לו אשה אחרת, אך לא כתוב שם כלל בגלל שמצא בהם פגם, ויכול להיות הרבה טעמים לדבר חוץ מלומר שמצא בהם פגם. וגם תוכלו לראות שם את מ”ש הגאון הרא”ם שליט”א בתשובה הקודמת שהוא מאוד מכבד את חכמי ואנשי תונס ומעריך אותם, ומכל מקום העיר על שני דברים לא טובים שהיו שם, שהם האכילה בידים ומה שמקשים על הדרשן שרמז שנגרם לדרשן בושה על ידי זה.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ו בשבט ה׳תשפ״ד – פברואר 5, 2024
כבודו ענה שיכולות להיות הרבה סיבות למה החיד"א לא רצה לישא תוניסאית, ולאו דווקא שמצא בהם פגם...ובמחילה מכבודו העיקר חסר מן הספר, שזו עיקר שאלתי - אם אכן טובות הנה, מדוע לא רצה לישא מהן?
אדם שנפטרה אשתו הראשונה עדיין הוא קשור אליה ואינו רוצה לשמוע על אשה חדשה, בפרט מרן החיד”א שכתב שם שלדעתו לא היה אשה טובה כמוה. וגם אולי חשש שיצטרך בגלל זה להשאר בתונס או להתעכב שם והוא רצה לחזור לארץ ישראל. ועוד הרבה סיבות יכולות להיות.