יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
האם מותר להתגייס לצבא אשר מונע על ידי פוליטיקה ואנשים לא יראי שמיים, בשעת מלחמה? והאם יש בזה דין של מלחמת מצוה או רשות, או שמא יש בזה איסור של התגרות באומות כמו שכתב היואל משה. תודה רבה!
מעיקרא וודאי שאין ראוי להתגייס לצבא, וגם עכשיו בעת המלחמה לא שמענו שיש צורך שכל העם יתגייסו, ודי להם בחיילי המילואים.
במלחמה זו אין התגרות בגויים, אלא משיבים מלחמה ומגינים על עם ישראל, ונ”ל שאין מי שחולק בזה. וגם הרב בעל “ויואל משה” זצ”ל כוונתו על עצם הקמת המדינה ולא על המצב הנוכחי אחרי שכבר קמה המדינה.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ח במרחשוון ה׳תשפ״ד – נובמבר 12, 2023
בספר ויואל משה כתב שכל רגע שיש כאן מדינה זה עוברים על השבועה ועל התגרות באומות, ולא רק בקום המדינה אלא בכל רגע ורגע, ולכן הוא כותב שכל האסונות שעוברים זה בגלל שיש כאן מדינה ומתגרים באומות. לא ראיתי מי שחולק בראיות נכוחות על דברי היואל משה וכתב ספר שלם שמסביר את הבעיתיות של המדינה הציונית. ולכן כל זמן שאין ראיות סותרות מש"ס ופוסקים הרי אנחנו מחוייבים למי שמביא ראיות. וידוע שיש הרבה מעשה שחיתות בצבא, ודם החיילים הוא הפקר אצל הפוליטיקאים, אז איזה היתר יש בכלל להיות שם, הרי זה מאבד עצמו לדעת?
ידוע שבזמן מלחמת ששת הימים (כמדומה) התכנסו רבני אמריקא לדון מה אפשר לעזור לעם היושב בציון, והסכימו לדבר עם נשיא ארה”ב דאז שישלח סיוע לארץ. והרה”ק בעל ויואל משה התנגד, ואמר שאם ארה”ב תסייע לאר”י – רוסיה תסייע למדינות ערב. וחשבושאמר כן מפני שדעתו הייתה נגד המדינה כידוע ולכן לא שמעו לו, ואח”כ קרה בדיוק כפי שאמר, וידעו שאמר דבריו מתוך אכפתיות לעמ”י. וגם היו מגדולי החכמים במאה שערים בימים ההם יושבים ומסנגרים על עם ישראל כל ימי המלחמה, ואחד שניסה לומר “ובלא הם ציונים” השתיקוהו בנזיפה. ורק אחר המלחמה עשו עצרת ודברו באורך בגנות הציונים.
ובעיקר דברי הרב ויואל משה, חשוב נא שמרן רבנו עובדיה יוסף זצ”ל ומרן הגרא”מ שך זצ”ל ידעו היטב דברי קדשו (בעניין ההצטרפות אליהם לכנסת וכו’) ואעפ”כ פתחו את המפלגות שלהם למען התורה, וודאי שיש להם מה להשיב.
בעיקר איסור הקמת המדינה כתבתי בעבר כאן באתר ונדפס בהרחבה בקובץ ויען שמואל חלק כ”א סי’ צ”ז.