Menu

דקדוק

שאל את הרב

ראיה לדקדוק בי”ת רפויה

יישר כח. והדברים מדברים בעד עצמם שאם זו רפה וזו דגושה ודאי שאינם אותו דבר.

אמירת “הרבש”ע” בסליחות ביום

בכל מקום שאני הייתי מדלגים את הקטע הזה כאשר עושים סליחות ביום. וכן יש לנהוג.

תורתך – מלעיל ומלרע

באופן כללי הדבר תלוי אם יש שם עצירה או שזה אמצע משפט.

אם יש לך שאלות מפורטות יותר תוכל לשלחן.

מילה פעם בקמץ ופעם בחולם מלא או חסר

כאשר הוא בקמץ זה בעבר. והנ’ בצירי כי זה משקל פָעֵל (שהוא מקביל לפָעַל, אם תרצו הרחבה תכתבו לנו שוב), וכשהוא בחולם הוא בהוה.

מדוע אנו פונים בתפילה או בתהילים להשם פעם בזכר ופעם בנקבה?

אף פעם לא משתמשים בלשון נקבה כלפי הקב”ה, יש מילים שכאשר הן בהפסק משתנות כמו עִמָּךְ לָךְ, אבל זה גם לזכר (כמו שאפשר למצוא בתנ”ך הרבה פעמים).

ויש גם מילים כמו תורׂתָךְ, טוּבָךְ שאותם א”א למצוא בתנ”ך, אבל ג”ז לא לשון נקבה אלא לשון זכר בארמית. ומנהגנו בישיבה לא לומר כך מילים אלו).

אם הדברים אינם ברורים דיים, תשלחו שוב שאלה ונענה בעז”ה.

בעקבות שאלה 77823

באמת הראיות שהבאתם משמואל ב’ וירמיה הם ברורות. אך עדיין אני חושב שזה יוצא מן הכלל, כי ההגיון שבמלת ידים ברבים שיש בה י’ – תשאר הי’ גם כאשר תהיה הטיה לנוכח, וכמו בנקבה שנשאר הי’ – ידַיִךְ, וכמדומני שכ”ה בכל המילים כיו”ב, והדבר טעון חיפוש. ולדוגמא נזכרתי עכשיו בשו”ת איש מצליח ח”א חאו”ח סי’ י”ט שכ”כ לגבי נביאֶךָ שכאשר הוא בלא י’ זה יחיד, ועם י’ (נביאֶיךָ) זה רבים.

אם יש עוד מה לברר ולדבר בזה נשמח לקבל תגובה.

מאמרים

החלום שהתגשם

כשהוא רכון על מחברות חידושיו הפזורות על השלחן,

הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew