שאל את הרב
print
אא

בברכת המזון, בברכה רביעית "ברוך אתה ה' אל'ינו מלך העולם לעד הא-ל אבינו" וכו' - האם המילה "לעד" קשורה לפניה או לאחריה ("בא"י אלקינו מלך העולם לעד" או "לעד הא-ל אבינו")?

רבני בית ההוראה

מרן ראב"ד ג'רבא רבי שאול הכהן זצ"ל, בספרו ערבי פסחים על הגדה של פסח בפירוש קרבן חגיגה על ברכת המזון כתב: "תיבת לעד היא למעלה ולא למטה". עד כאן. (ובדפוס ירושלים התשנ"ז עמוד קצ"ב, לא שתו ליבם לכך, ועשו פיסוק שונה. ע"ש). וכן הוא בספרו נוכח השלחן (סימן קפ"ט), ועיין שם למרן ראש הישיבה שליט"א בהגהתו (מס' 117) טעם לגירסת "לעד" דוקא בברכה זו, מכיון שנתנקנה על הרוגי ביתר שהרגם אדריינוס שחיק עצמות, ולכן אומרים אלקינו מלך העולם לעד, לאפוקי אדריינוס שמלכותו מוגבלת וכבר עבר ובטל מן העולם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
סת 02

ההזדמנות האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מההנצחה של מרן ראש הישיבה זצוק"ל

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן