האם יש מנהג של הספרדים ועדות המזרח ללבוש קיטל ביום כיפור? האם יש מנהג ידוע ללבוש לבן? עינינו הרואות המון מיוצאי עדות המזרח שלובשים בגדי לבן וקיטל ביום הכיפורים, ורצינו לדעת אם יש למנהג זה סמך מרבותינו הספרדים או שמדובר בשיבוש. מה נהגו גדולי הדור הספרדים בנושא? והאם יש בעיה ללבוש חליפה שחורה בערב יום הכיפורים.
לא נהגו אצלנו להקפיד ללבוש לבן ביום הכפורים.
אבל היו רבנים שלבשו בשבת בגדי לבן, וכן אני זוכר שאבא זצ”ל בקיץ לבש ג’בבה (כעין ג’ילביה) לבנה בשבת וביום הכפורים, אבל לא הקפידו על כך. הרוצה ללבוש יוכל ללבוש, וסמך לדבר “אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו” ויש עוד טעמים. אבל גם ללבוש חליפה שחורה לא הקפידו, בפרט שמניחים עליה טלית לבנה.
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
כן כתב בספר למען ידעו דורותיכם (ח”א עמ’ פ”א) שכן נהגו לאכול בימי החנוכה, רק לא כוסמת כמו שכתבתם אלא “קצב” והוא דוחן, וכמו שכתבתם שכך קראו לו בערבית ערישה תעא קאסב.
מעיקרא וודאי שאין ראוי להתגייס לצבא, וגם עכשיו בעת המלחמה לא שמענו שיש צורך שכל העם יתגייסו, ודי להם בחיילי המילואים.
במלחמה זו אין התגרות בגויים, אלא משיבים מלחמה ומגינים על עם ישראל, ונ”ל שאין מי שחולק בזה. וגם הרב בעל “ויואל משה” זצ”ל כוונתו על עצם הקמת המדינה ולא על המצב הנוכחי אחרי שכבר קמה המדינה.
ז”ל רבנו חננאל: אמר רב יהודה הבודק “אחר שיבער הכל” צריך שיבטל בלבו מה שאינו ידוע לו עכשיו. ע”כ. ובפשטות כוונתו על הביטול של הלילה, כי אז מבטלים מה שלא ידוע, ובבוקר מבטלים גם מה שידוע כידוע. ועיין עוד בספרו של מרן שליט”א ה’ נסי ח”ב עמ’ מ”ג בהערה ותרו”ץ
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.