Menu
שאל את הרב
print
אא

1) האם פירות גוי שיש לו קרקע בארץ ישראל כגון משכם ומרמאללה חייבים במעשר עם ברכה?
2) ראיתי שאסור לפדות מעשר שני בי-ם העתיקה וסביבותיה אלא אם כן מטמא אותו תחילה לכן ישפוך מים על המעשר שני ויטמאם ואח"כ יפדם.
3) מה נחשב סביבות י-ם העתיקה האם הר נוף ובית וגן זה גם סביבות העיר העתיקה?
4) מה קורה אם שכחתי לטמא את הפירות אך לא בירכתי על תרומות ומעשרות כי הפירות מסופקני אם חייבות בתרו"מ כי קניתי אותם ממכולת של ערבי במזרח י-ם? האם מועיל להגיד את נוסח ההפרשה מחדש ולטמא את הפירות?
5) במקרה הזה לא יחדתי את המעשר שני בפני עצמו כי סמכתי על החילול ושכחתי לטמא אותו א"כ מה לעשות כעת עם הפירות?
6) האם אדם חייב שיהיה לו פרוטה חמורה אם הוא רוצה לקנות ממקומות ללא כשרות ולעשות תרו"מ בביתו או שמספיק לייחד מטבע רגיל?

הרב רזיאל כהן

1. פירות שגדלו בקרקע של נכרי, וגם נגמרה מלאכתן על ידי הנכרי פטורים מתרומות ומעשרות לגמרי. אבל אם גמר מלאכתן נעשה על ידי ישראל (כגון ענבי יין, שגמר מלאכתן בעשיית היין על ידי הישראל) חייבים.
2. הדברים אינם מדוייקים, לא רק שאסור לפדות מעשר שני בירושלים, אלא אף אסור להפרישו לכתחילה כשהוא טהור, אלא יטמא את הפירות (בנגיעה באמצעות מים) ואח"כ יפריש. ואם הפריש בטהרה – אין לפדותו אלא במקום הפסד או בשעת הדחק (עיין משפטי ארץ מעשרות עמוד 201 הערה פ"ח).
3. נראה שאינם בכלל "סביבות ירושלים", אך מה הפסד יש בזה לזלף על הפירות מעט מים קודם הפרשתם?
4. כבר השבתי לעיל שבשעת הדחק יש להקל לטמא הפירות אחר הפרשתן, וכל שכן במקרה שלך שאינם אלא "ספק".
5. לא הבנתי את השאלה.
6. אם יש במעשר שני שווי פרוטה, יכול לחללו על כל מטבע שירצה, אולם היות והרבה פעמים שווי המעשר שני פחות מפרוטה (ואז אין החילול נתפס במטבע) ראוי שתהיה לאדם פרוטה חמורה, ואז יוכל לחלל עליה כל מה שקונה. 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן