1. האם מדובר גם במתנות לאביונים, מחצית השקל, כפרות, קמחא דפסחא?
2. אם הכסף הוא של תורמי בית הכנסת או של ארגון התרמות, האם מותר ללוות ממנו ולהשלים ממקום אחר?
כל ההיתר כשעדיין לא הגיעו לידי הגבאי, לכן כל כסף שאתה אמור להעביר לידי הגבאי ועדיין לא העברת לו, תוכל ללוות מכסף זה ולהחזיר.
אבל אם אתה בעצמך הגבאי והגיע לך כסף צדקה אסור לך כבר ללוות ממנו. והטעם שכשמגיעים כספי הצדקה לידי הגבאי נעשים ממון עניים שהגבאי הוא יד אריכתא של העניים, ואי אפשר ללוות בלי רשותם. עיין שלחן ערוך יורה דעה סימן רנ"ט.
כשרות “קשר תימני” בציצית I ביטוח בריאות מכספי מעשר
1) קשר תימני – הוא המקורי בגמ’, אלא שבזמנינו שאין לנו תכלת נהגו רוב העולם לקשור באופנים אחרים, אבל ודאי אין בקשר התימני שום חשש.
2) לפי הידוע לי – גם את הביטוח המשלים שעושים דרך הקופות – אי אפשר לממן מכספי מעשרות.
וחוששני שתלמידים טועים פרסמו בשם הגר”ש עמאר והגר”י יוסף להיתר. כדאי לבדוק את הדברים אצל בני-סמכא מתלמידיהם.
התורם גילה דעתו שרוצה לתת את הכסף למשפחה נזקקת, וממילא אם אתם מוגדרים כנזקקים, וכגון שאין במשכורות שאתם מקבלים די צורכיכם, אפשר לקחת את הכסף.
אם אתם מסודרים והמשכורות שלכם מספיקות להוצאות הבית מדי חודש בחודשו, לא נכון לסמוך על אומדנות שאינן ברורות ויש להעביר את הכסף למשפחות נזקקות. [או לחילופין אפשר לברר אצלו ע"י אדם אחר שיברר הדבר לפי תומו, אם הדבר אפשרי וכך לצאת מידי ספק].