Menu
שאל את הרב
print
אא

האם המילה "דויד" ב"ויברך דויד" בפסוקי דזמרה נקראת עם חיריק מלא או חיריק חסר?

הרב אמיר דאדוואנד

"ויברך דויד" לקוח מספר דברי הימים (פרק כט פסוק י), ובכל ספר דברי הימים נכתב דויד עם חיריק מלא. והטעם לזה, מפני שכל ספר דברי הימים נכתב לכבודו של דוד, לפיכך הוסיפו יו"ד לכבודו (כן כתב בפירוש המיוחס לרש"י בדברי הימים א' פרק ב' פסוק ט"ו).
על כל פנים, אין שום הבדל בקריאה, כיון שיש שם טעם (פשטא), ואין הבדל בין חיריק חסר מוטעם לחיריק מלא מוטעם.

שאלת המשך:

1. יש אומרים "דוד מלך ישראל חי וקים" שתים עשרה פעמים לפני השנה - האם יש את הדין של נסוג אחור במלה דוד ובגללה תהיה החיריק נקראת כחסר?
2. האם יש הבדל בקריאת קובוץ לקריאת שורוק? (לדוגמה: יהושע)

רבני בית ההוראה

1. אין כאן דין נסוג אחור, כיון שאילו היינו קוראים משפט זה בטעמים היתה התיבה "דוד" בטעם מפסיק (פשטא).
2. אין הבדל במבטא בין קובוץ לשורוק, אלא שהקובוץ נקרא בתכיפה מפני היותו תנועה קטנה, אבל "יהושע" שהנגינה בשי"ן הקובוץ נשמע כשורוק ממש.
ע"ה אלדן הכהן יהונתן ס"ט
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן