שאל את הרב
print
אא
ע"פ מנהגי יהדות לב בערב ראש חודש ניסן בלילה זה מתאספים כל בני המשפחה בבית האב או בבית הזקן והחשוב שבה. בעלת הבית מכינה בלילה הנקראת בסיסה, העשויה מקמח חיטים ושעורים קלויות בתוספת תבלין סוכר ושקדים או תמרים ומגישים אל השולחן.
ראש המשפחה לוקח מפתח בימינו, ובשמאלו מוזג שמן זית לתוך הבלילה ובוחש במפתח, ואומר דברי תפילה קצרים "אתה ה' הפותח את בלא מפתח, הנותן בלא בשר ודם תשפיע לנו ותן לנו מטובך למען נוכל להטיב לאחרים והשפע מטובך לכל ישראל". ומכיוון שביום ר"ח ניסן הוקם המשכן במדבר נהגו לעשות זכר לזה. האם אפשר לקיים מנהג זה בערב שבת?

הרב אדיר כהן

מעיקר הדין הדבר מותר, רק יש להזהר שלא יכין יותר מכדי מה שצריכים לאותו לילה (מר זקני מרן רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל בזכרי כהונה חלק א' מערכת ש' אות ל'). ואם יפחת קצת מהכמות שרגיל לעשות בכל שנה, תבא עליו ברכה.

שאלת המשך: הכנת בסיסה בשבת.

במנוחת אהבה חלק ב' כתוב שרק אם יש כמות ידועה ביום חול יהיה מותר לעשות בשבת בלילה של קמח קלי שאסורה מדרבנן לדעת מרן השו"ע. ועל כן כיון שאין כמות ידועה נראה לכאורה לאסור. ולענ"ד להתיר לעשות שתי וערב כיון שההסבר מה הוא בדיוק הסדר וכן ההשגחה שזה יעשה בצורה המותרת קשה, ונראה שיש לומר מי שלא ת"ח לעשות זאת בערב שבת ואח"כ יוכל להוסיף נוזלים בשבת שפשוט שמותר ממה שמו"ר במנוחת אהבה התיר לעשות טחינה בשבת.

הרב אדיר כהן

הגאון רבי ציון בוארון פירסם השנה מודעות להכין העיסה לפני השבת.
אבל מן הדין אין צורך לכך, וכל שעושה כמות מועטת (בפרט שהבלילה על ידי מפתח) מותר כמו שכתב מר זקני בזכרי כהונה.
ואם ירצה להחמיר לעשות שתי וערב בשינוי, או בלילה רכה, תבוא עליו ברכה.
וראה מה שהארכתי בזה בס"ד בסוף ספר פרח מטה אהרון. ועיין עוד באור תורה ניסן תשע"ו סוף סימן פ"ו).

שאלת המשך:

רציתי לדעת למה זה ניקרא חומרא הרי באמת יש כאן לישה?

הרב אדיר כהן

קמח קלי לא מתגבל ונילוש כ"כ טוב, ולא נעשה עיסה אחת ממש, ואיסורו רק מדרבנן, ובשינוי מותר
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0